• Увеличаване
  • Намаляване
  • Нормално

Current Size: 100%

А

Б

В

Г

Д

Е

И

Й

К

Л

М

Н

П

Р

С

Т

У

Х

Ч

Ю

То­дор Вел­чев е ро­ден през 1968 го­ди­на в ате­ис­тич­но се­мей­ство. През 1990 г. при­ема хри­с­ти­ян­ската вяра, след самостоятелно изминат духовен път. През 1994 г. за­вър­шва фи­зи­ка в Со­фий­с­кия уни­вер­си­тет „Св. Кли­мент Ох­рид­ски“, където работи от 2001 г. като преподавател (доцент в ка­тед­ра „Ас­т­ро­но­мия“). Изнасял е множество лекции и беседи и е участвал в публични дискусии, представящи християнския възглед по редица въпроси от областта на науката, културата и обществения живот. Съосновател на сдружението за християнска апологетика ХАРТА (2003 г.) и автор на публикации в електронното списание harta-bg.info.

Статии от Тодор Велчев

Кратка история на рождествените химни 22 декември, 2017
От Вакарел до Харвард и обратно 13 декември, 2017
Ужасната нощ на св. Вартоломей 24 август, 2017
Кога се е родило конгрешанството? 19 юни, 2017
Радикалният Михаел Затлер и мъченическата му смърт 17 май, 2017
А ние проповядваме разпнатия Христос 31 октомври, 2016
Защо умря, Господи? 29 април, 2016
Съжалявам, Айнщайн, теорията ти е вярна! 31 март, 2016
За ролята на религиозната етика и морал 1 май, 2015
Про-тестът като тласък към реформация на Църквата и обществото 31 октомври, 2014
Съвременният свят, надеждата и Възкресение Христово 16 април, 2009
Преди Коледа в една „коледна страна“ 23 декември, 2008
Основи на християнския възглед за творението 1 декември, 2008
ХАРТА на кино: „Катин“ – за злото, човешкото достойнство и паметта 23 юли, 2008
Проблемът „вяра–разум“ в историята на християнската цивилизация 14 август, 2007
Предизвикателствата на Ницшевия Заратустра 14 август, 2006
Народната вяра в българското езиково творчество 7 февруари, 2005
Библейски изрази и поговорки в българската народна култура 6 декември, 2004

Блог-статии от Тодор Велчев

Рождествена настройка 23 декември, 2015
Съединение и независимост 3 септември, 2015
Бракът на Мария Браун 11 юни, 2015
Да прокараш мост 3 юни, 2015
Петдесетница: празник на раждането, единството и „протеста“ на Христовата църква 28 май, 2015
Седмият печат 15 май, 2015
1000 пъти лека нощ 3 май, 2015
Страстите Христови 17 април, 2015
Магията на киното 17 април, 2015
Съдът на(д) един народ 1 февруари, 2015
Как беше съкрушен националният елит на България 28 януари, 2015
Рождество Христово, истината и властта 23 декември, 2014
Тежкото духовно наследство на комунизма 9 септември, 2014
Цивилизационният избор и Солунските братя 22 май, 2014
Ранобудните 2 ноември, 2013
Българското Ватерло 7 септември, 2013
Чудо за един месец 15 юли, 2013
Поздрав за най-българския празник 24 май, 2013
„Черният смях“ като алтернатива 13 януари, 2013
Списание harta-bg.info навлезе в „училищна възраст“ 1 ноември, 2012
Хуманизъм, наука, религия: тяхната взаимовръзка в съвременното общество 7 януари, 2012
Британският премиер за Библията и християнските ценности 20 декември, 2011
Злите сили не спят 7 септември, 2011
Преброяване на малкото стадо 2 август, 2011
Младост и зрялост 28 юли, 2011
В търсене на битието българско... 27 юли, 2011

Избрано:

Появата и развитието на рождествените химни са неразделно свързани с историята на самия празник. От края на II до към средата на IV век Рождество Христово се отбелязвало заедно с Богоявление, на 6 януари. Тази практика е засвидетелствана още от св. Климент Александрийски. Празнуване на Рождество на 25 декември се споменава за пръв път в римска хроника от 354 г. На този ден се падал римският граждански празник Natalis Solis Invicti (Раждане на непобедимото слънце), свързан със зимното слънцестоене и началото на увеличаването на деня. Това кара някои изследователи да смятат, че християнският празник умишлено е преместен на тази дата, за да измести постепенно разпространеният езически култ към Слънцето.

 
Актуален коментар

Ако погледнем Рождество Христово под ъгъла на една равносметка на отминаващата година, тържественото ни настроение (ако изобщо го има) е на път да се изпари. Но точно този празник ни предлага ключ, чрез който да направим една тържествена – или поне ведра – настройка. Да настроим ума си да търси и оценява истинските и непреходни стойности. Да настроим душите си да улавят Божието послание и зов. И да настроим волята си да откликваме на този зов, за да го претворим на дело в личния и обществения живот. Въплътилият се Божий Син е станал и Човешки Син. И това носи обещанието, че човешката ни природа може да бъде изцелена от злото и тържествено възвисена.