Форум за християнския светоглед

дискусии по актуални и вечни въпроси
Дата и час: 16 Сеп 2019 08:07

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 79 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1, 2, 3, 4, 5, 6  Следваща
Автор Съобщение
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 23 Май 2007 10:47 
Offline
Аватар

Регистриран на: 21 Мар 2005 12:14
Мнения: 146
Местоположение: София
Камен Чернев написа:
И в рамките на твоята блюстителност към истината (Тодоре) - нека минем към спора за протестанство срещу православност и срещу католициъм. Коя е тази инстанция херменевтична или богословска, която ще реши кой е прав и кой трябва да се откаже от своя прочит.


Споровете между православни, католици и протестанти са си вътрешнохристиянски и опират до неразбираеми за невярващ човек детайли относно авторитета на Библията и на Църквата. Разбирам, че понякога се опитваш да подчертаеш различията, за да развиеш тезата си, че пътят към Истината е непрекъсната функция. Не, Камене, тук аналогията със зоологията е доста уместна - разликите между отделните християни са като между булонката, кокершпаньола и санбернара: на пръв поглед са големи, но всички те са кучета. На техен фон Ницше е нещо като латимерия :-) Има дълбока качествена разлика между християните и нехристияните. Пропаст, прокопана от самия Христос: "Който не е с Мен, е против Мен. И който не събира заедно с мен, той разпилява".

_________________
Тодор Велчев, член на екипа на harta-bg.info


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 23 Май 2007 14:22 
Offline

Регистриран на: 21 Дек 2005 17:07
Мнения: 226
Разбирам какво казваш. Съгласен съм за смирението. Имай пред вид че това против което Нитче въстава е в основата си побудено от фарисейщината/лижемерието на духовенството. а стига до крайността защото не е смирен , в това спор няма. Как да вярвам че американците са с запазена духовност, пълнят църквите си всяка неделя, а от пред БЕ Ем Ве-та . Противоречие между набожност и охолство. И наивност, която , може би (не ги пзнавам отвътрехората, признавам) води до това че са смирени и се молят като простите селяни за които ти говориш. Блажени нищите духом , блажени смирените. Да му мислят такива дето уж са смирени , ама все питат, като мен.


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 23 Май 2007 21:41 
Offline
Аватар

Регистриран на: 21 Мар 2005 12:14
Мнения: 146
Местоположение: София
Камен Чернев написа:
Как да вярвам че американците са с запазена духовност, пълнят църквите си всяка неделя, а от пред БЕ Ем Ве-та . Противоречие между набожност и охолство. И наивност, която , може би (не ги пзнавам отвътрехората, признавам) води до това че са смирени и се молят като простите селяни за които ти говориш. Блажени нищите духом , блажени смирените. Да му мислят такива дето уж са смирени , ама все питат, като мен.


Чакай, защо противопоставяш охолството на духовността? Такава антиномия е характерна за левичарството, а не за християнството ;-) Не знам някъде в Библията богатството да се осъжда. Има богати и бедни безбожници, както има и богати и бедни вярващи. Осъдително е, ако имаш богатство и се надяваш на него (вместо на Бога) или пък пренебрегваш бедния брат до себе си.

_________________
Тодор Велчев, член на екипа на harta-bg.info


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 23 Май 2007 22:34 
Offline

Регистриран на: 21 Дек 2005 17:07
Мнения: 226
именно последното имам пред вид. колко помагаш на ближния си. следя и се мъча да направя сметка държавни и частни дарения от САЩ: делени на брой население и на ГНП САЩ са на некаде след 20 място. иначе общо дават държавно към 15 милиарда, плюс частни големи донации от типа на Бъфет и Гейтс оправят баланса към 30-45 милиарда годишно. но скока става за сметка на големи дарения от няколко "частници'. иначе америка официално( без частните донации) дава под 0.3% от дохода си. западна европа е малко по добре но целта 0.7% е стигната само от няколко развити страни. Това не е достатъчно (аз самия ме е срам, и гледам да стигна 0.7%-1%). За да покажа че изследвам с настървение този въпрос: Дания е на първо място. Но дали хората са дарителни от сърце, или по данъчни причини. и ще излезе че май това е заради някакви странни данъчни трикове. Та не ми казвай че ако давам под 1 % имам право на охолство и набожност без угризения.Не може БМВ да е лесно съвместимо с набожност. Гейтс дава страшно много, нека кара БМВ, ама сулйо и пулйо дето не дават и 0.5%? При него (Бил Гейтс) има ефекта че той като даде половината на дохода си, му остават милиарди, а бедния човек ако даде 1/2 ще остане гладен.
но това е друга тема.
не бягай от въпроса за това ако няма събор където да се мъчат да се разберат всички християнски течения, кой ще е съдията за правилност. като че ли няма отговор на това. предстои ми да питам моите монаси всеки от тях, защо е минал към православната църква, при доминирането на всевъзможни протестантски деноминации наоколо, или католици. досега казаха, ами като се запознали с православието и решили, без да уточняват конкретно.


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 24 Май 2007 21:37 
Offline

Регистриран на: 29 Ное 2006 00:33
Мнения: 150
Местоположение: София
Привет, Камене и Тодоре!
Минавам с БМВ-то само с два въпроса.Бил ли е за протестантсвото някога водещ идеала за възраждането на евангелската бедност(едни ми пишат-възмутили се от папите;Хегел друго твърди - осветили богатството?)?А и за Ницше се сетих - да го поамнистираме малко - не се ли доказа, че най-несмиреното четиво с негово авторство ("Воля за власт") май-май почти не е начевано от него, че сестра му и фашисти са го писали, че самият той през живота си е заявявал активно позицията си срещу антисемитизма (случая Вагнер)-т.е. все пак не е бил все "функция" на казана...?Аз друго си мисля за БМВ-то: не отнема ли много грижи, много време, пък и жена ако имаш,дали се сещаш наистина да отидеш на сватбата(но тук явно трябва да питаме по-сръчните и по-смирените...).
Поздрави!


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 25 Май 2007 15:54 
Offline

Регистриран на: 21 Дек 2005 17:07
Мнения: 226
Сестра му може(даже е сигурно) да е компилирала тази книга, но другото си е от него(Нитче), смъртта на Бога и т.н.
За БМВето - то касае въпроса далис дела може да с еспасиш, имаш си БЕЕМВето но правиш индулгиращи дела. Аз мсиля, че не може да си дълбоко вярващ смирен , и в същотовреме да не с е лишаваш от никави удоволствия и имайки си БМВ-то.


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 28 Май 2007 11:17 
Offline
Аватар

Регистриран на: 21 Мар 2005 00:01
Мнения: 765
Камен Чернев написа:
Аз мсиля, че не може да си дълбоко вярващ смирен , и в същотовреме да не с е лишаваш от никави удоволствия и имайки си БМВ-то.

Привет, Камене!
Ще повторя още веднъж думите на Тодор, защото са и моята позиция: никъде в Евангелията, в Посланията или където и да е другаде в Словото на Бога не се казва, че богатството е противно на Бога и че е зло, само по себе си. Изследвай подробно и виж! Всичко останало е ДОКТРИНИ, частни мнения и веруюта на отделни християнски общества, лишили се доброволно от светски богатства или какъвто и да е имот, с някакво конкретно посвещение на Бога.

Затова ти и аз можем да се чувстваме възмутени, ако някой кара скъпа кола и има пръстени по себе си, но Бог е, Който отсъжда, не сме ние. В претенцията ни да сме арбитър кое е редно и кое не *според Бога* издигаме себе си като еталон и арбитър, по-високо дори от самия Бог. Което е хитра хватка на дявола, с един куршум убива два заека - хем връзва (потенциално) богатия човек, хем ти в недоволстването и роптаенето си ставаш Богопротивник. Мъдрото е да сме смирени в ума си и да не завиждаме/осъждаме човека до себе си.

В библейска подкрепа на тази теза ще приведа този пасаж, отнася се за ядене, но смятам, че е приложим и за това, защото едно време също са казвали "един истински християнин не би направил (ял) това и това (месо от принесено на идоли)":

Един вярва, че може всичко да яде; а който е слаб във вярата, яде само зеленчук.
3. Който яде, да не презира този, който не яде; и който не яде, да не осъжда този, който яде; защото Бог го е приел.
4. Кой си ти, за да съдиш чужд слуга? Пред своя си господар той стои или пада. Но ще стои, защото Господ е силен да го направи да стои. (Римляни 14)


Фокусирай се върху твоето израстване в познаване на Бога и покоряване Нему, a другите отговарят всеки за себе си!
Бог да ти дава мъдрост чрез Духа Си и да те доведе още по-близо до Него! :))

_________________
И името Му е: Чудесен, Съветник, Бог могъщ, Отец на вечността, Княз на мира


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 28 Май 2007 20:16 
Offline

Регистриран на: 21 Дек 2005 17:07
Мнения: 226
Бласгодаря, Паули. Съгласен съм че в светлината на "не съдете, за да не бъдете съдени' не е моя работа да съдя а да си гледам гредата в моето око. Но нямаш представа(е, може д аимаш, разбира се) какво е да живееш в това общество на излишък. да влезнеш в магазин преливащ със стоки, и да трупаш материални неща та гардеробите(стаи-гардетобни) да пращат. просто цялата култура е да работиш , за да купуваш, не за да спестяваш или даряваш. Н мене дето уж само няколко книги ми трябват, и при мене са се натрупали куп дрехи. Та на фона на този излишък хората не са достатъчно отворени към останалата част на света където бедността е огромна. затова искам да кажа, че религиозната култура американска е в парадоксално съжителство с консуматорството им и везните натежават към второто.
редко ще срещнеш филм с духовност и той ще се окаже, например, европейски.
Човек не би затъвал в консумация, ако е концентриран в духовния си живот. затова винаги ще споря с всеки който твърди че американците са със запазена духовност в сравнение с Европа.


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 28 Май 2007 21:00 
Offline
Аватар

Регистриран на: 11 Окт 2005 21:13
Мнения: 116
Местоположение: София
Познанията ми за американската култура ме карат до голяма степен да се съглася с думите ти, Камене. Мога и да разбера как човек, който живее постоянно в тази среда, но не е произлязъл от нея, може да се отвращава. От друга страна, като познавам положението в България, нека не се самозабравяме и да прекаляваме с критиката си към САЩ. Американците имат и много с какво да се похвалят по отношение на религиозния живот. И като ги критикуваме за консумеризма, да не забравяме колко български църкви и християнски фондации зависят почти изцяло от американски пари. И за да не би да побързаме да припишем това само на протестантите в България, нека да спомена, че уважаваните от мен "Покров Богородичен" получават много голям процент от финансите си от протестантски дарители в САЩ.

Но темата за Америка и нейното християнство така или иначе не се вписва в "Трудни пасажи (идеи) в Библията", така че ако държите да продължите да обсъждате този въпрос, преместете се в друга тема.

Поздрави,

Анди

_________________
Андрей Н. Неделчев

e-mail: andrewnedelchev@gmail.com
Skype: andyatoffice
http://andrewnedelchevnews.blogspot.com


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 29 Май 2007 10:06 
Offline
Аватар

Регистриран на: 21 Мар 2005 00:01
Мнения: 765
Темата се пренесе ето тук:

http://harta-bg.info/forum/viewtopic.php?p=927

_________________
И името Му е: Чудесен, Съветник, Бог могъщ, Отец на вечността, Княз на мира


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 18 Юни 2007 13:20 
Offline

Регистриран на: 21 Дек 2005 17:07
Мнения: 226
Темата замря. положиха се темелите и сякаш няма въпроси.
Аз имам, та ако може от
"хълма на логиката и изпитаните методи на историческата наука и лексиката, морфологията, херменевтиката."(както писа Паули)
да погледнем на , например , измирането на египетските младенци в навечерието на Изхода (Екзодуса). Обсъждахме Животът на Моисей в манастирското библейско училище. следваме книгата на Григорий от Нисан., може би най- големия от ордоксалните отци на църквата. За младенците само се споменава без обсъждане. От днешна гледна точка деянието е жестоко. Ако няколко "страници" преди това Моисей има откровение и пламтят храсти неизгарящи.. после (се) следват Божиите указания и наказания.
За мене има две възможности - едната е старозаветния бог да е отмъстителен и жесток, за разлика от Новозаветния (това лекторът не прие каза че такова разграничаване на двата зАВЕТА е правено от Марцион, но се води за ерес. втората възможност е тази частт от текста да не се води под раздела "откровения" а да има исторически характер и да е само записано като Божие повеление.
Подобно на всички етнически прочиствания узаконени от Божията заповед разкрила се пред хората - използува се името на Бога за да се легитимират действия водещи до изтребване на невинни хора. И тука лекторът не беше съгласен, каза че това е също против ортодоксалния начин на мислене.
Тук ще вметна въпросът за вината. Според православните (за разлика от протестантите ) човек се ражда невинен, а не всички след Адам са виновни по рождение. Така че египетските младенци са невинни (но...само в рамките на православната вяра)....
Поздрави.
(Допълнителен въпрос не по темата: кое прави една група вярващи "секта'. Защо в България протестантите ги обявяват за секта. а Свидетелите на Йехова секта ли са?. или по неутрално казано "деноминациия". Един православен свещеник обяви протестантите в Америка за секта. Питам го, ама как така - те са 2/3 от всички вярващи, според числеността православните следва да са секта. Изенадах се от ксенофобскат позиция на иначе свеж интелигентен свещеник-който освен това преподава физика в гимназия).


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 21 Юни 2007 14:06 
Offline
Аватар

Регистриран на: 21 Мар 2005 12:14
Мнения: 146
Местоположение: София
Камен Чернев написа:
(Допълнителен въпрос не по темата: кое прави една група вярващи "секта'. ...


По допълнителния въпрос създадох тема тук. По основния ще коментирам по-късно.

_________________
Тодор Велчев, член на екипа на harta-bg.info


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 24 Юни 2007 15:27 
Offline
Аватар

Регистриран на: 21 Мар 2005 12:14
Мнения: 146
Местоположение: София
Камен Чернев написа:
... да погледнем на, например, измирането на египетските младенци в навечерието на Изхода. ... От днешна гледна точка деянието е жестоко. Ако няколко "страници" преди това Моисей има откровение и пламтят храсти неизгарящи.. после (се) следват Божиите указания и наказания.


Измирането на египетските младенци е последният и екстремен епизод от дълго продължилата борба на Бога за свободата на Неговия избран народ. Тази борба се води срещу египетската власт, тя е борба на живот и смърт - и не е свързана с въпроса дали младенците са невинни или не са. Както коментирах току-що в постинга ми относно спасението, спасението на човека няма нищо общо с продължителността на живота му или с това дали е станал невинна жертва на някого. В библейския текст (Изход 11 глава) няма дори намек относно някаква вина на младенците. За сметка на това дебело се подчертава упоритостта и последователното богоборство на фараона, представляващ целия Египет: "сърцето на фараона се закорави" (Изход 7:13, 7:22, 8:15, 8:19, 8:32), "сърцето на фараона бе упорито" (Изход 9:7) и, най-сетне, "Господ закорави сърцето на фараона" (Изход 9:12, 10:32, 10:27). (Много интересно е как Бог накрая "подпечатва" духовното състояние на човека, който отказва да Му се покори, но това е тема на друг разговор.) Последствията понася целият народ... Това сме го виждали не веднъж и дваж в историята, а тези, които са имали "късмета" да живеят при зрелия и презрелия социализъм, са го изпитали на гърба си. Народът страда поради греховете на своите управници; толкова повече, колкото тяхната власт е безконтролна и абсолютна. Така че въпросът с измирането на египетските младенци не е по-различен от този за измирането на милиони в Сталинските лагери или по времето на Културната революция в Китай.

Цитат:
За мене има две възможности - едната е старозаветния бог да е отмъстителен и жесток, за разлика от Новозаветния (това лекторът не прие каза че такова разграничаване на двата Завета е правено от Маркион, но се води за ерес. Втората възможност е тази частт от текста да не се води под раздела "откровения", а да има исторически характер и да е само записано като Божие повеление.


За библейските автори са безспорни две неща: че всичко в историята става според Божията воля и контрол и че упоритото отклонение от Божия път (Божието откровение) влече тежки последствия. В Стария Завет, където спасението на душата и изкуплението е все още смътно, неясно очакване, тези тежки последствия се свързват преди всичко с благоденствието/несгодите на народите и на отделни родове или семейства. Тази идея се утвърждава особено в Синайския завет между Бог и избрания Му народ Израил, където са предвидени благословения (при спазване на Завета, Второзаконие 27 глава) и проклятия (при неспазване на Завета, Второзаконие 28 глава). В Новия Завет обаче ударението пада върху въплътената Божия любов, която в лицето на Исус Христос търси и намира грешника (отделния човек), призовава го към покаяние и го води към спасение чрез вяра. Поради тази смяна на ударението, съвсем естествена предвид извършеното Изкупление, някои повърхностни читатели на Библията правят разграничение между "Бога на Стария Завет" и "Бога на Новия Завет". Като не виждат прогресивния характер на Откровението и не вникват в целокупността на Божия характер. С други думи, Бог не се е променил, а донякъде променя методите Си на работа с човека, в хода на развитието на Откровението. В старозаветния период е било по-важно да се подчертае Божията абсолютна святост (нетърпимост към греха и нечестието), та в новозаветния период посланието на въплътената Любов да бъде разбрано правилно. Защото една любов без святост, без чистота и непримиримост към злото, би била карикатура на Божията. А и детето разбира по-добре и дълбоко любовта и милосърдието на родителя, когато най-напред се е сблъскало със справедливостта и строгостта му. Как ще оценим истински Божията милост, ако преди това не сме разбрали, че сме непоправими грешници и заслужаваме вечно наказание? (В рамките на тази метафора, старозаветният период е ерата на "първоначалното обучение" на човечеството от страна на Бога.)

_________________
Тодор Велчев, член на екипа на harta-bg.info


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 24 Юни 2007 15:57 
Offline

Регистриран на: 21 Дек 2005 17:07
Мнения: 226
Привет
Благодаря за отговорите по всички форумни места.
Забележки: В лагерите сибирски хората са пратени от Сталин, не от Бога,; когато Ирод или фараона искат да избиват младенците - е едно, когато става по Божията воля - е друго. или всичките тези избивания са по Божията воля? Като казваш Бог сменя методите си за взаимодействие с хората - мисля че отиваш далече в хипотезите за Божественото.А з бих казал че човек се развива умствено, социално и морално и променя начина си на поведение и на отношение към енигматичното Божество. Библията за тебе, Тодоре, е нещо като обективна истина, където Бог е внимавал за всеки граматически обрат в текста. Аз искам да я виждам все пак като човешки продукт след откровения.


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 26 Юни 2007 09:38 
Offline
Аватар

Регистриран на: 21 Мар 2005 12:14
Мнения: 146
Местоположение: София
Здравей Камене,

Естествено е в една тема за трудните места в Библията да се засегнат фундаментални богословски проблеми. Един от тях е за Божията воля.

Камен Чернев написа:
В лагерите сибирски хората са пратени от Сталин, не от Бога,; когато Ирод или фараона искат да избиват младенците - е едно, когато става по Божията воля - е друго. или всичките тези избивания са по Божията воля?


За човека с теистичен (а не с деистичен) светоглед абсолютно всички събития по света стават по Божията воля. Такъв светоглед изповядват и библейските автори от Стария и Новия Завет. Например, Бог говори чрез пророк Исаия: "Освен Мене няма никой, Аз съм Господ, и няма друг. Аз създавам светлината и творя тъмнината; Правя мир, творя и зло! Аз Господ съм, Който правя всичко това." (45 глава, 6-7 стихове) А ап. Петър казва по повод незаслужените страдания на гонените християни: "Тези, които страдат по Божията воля, нека предават душите си на верния Създател, като вършат добро." (Първото послание на Петър, 4 глава, 19 стих). Но ако за християните е безспорно, че Бог стои зад доброто и злото в този свят, как се съвместява това с Неговия характер, с Неговата любов? Затова традиционно богословието разграничава абсолютна (нравствена) от позволителна Божия воля. Във втория случай, Бог допуска явления и действия, които противоречат на характера Му, в Своята премъдрост и в името на други, често неясни за човека цели. Други християнски мислители, както наскоро гостувалия в България по покана на ХАРТА д-р Bruce Little застъпват становището, че злото е по-скоро част от естествения (и утвърден от Бога) ред след Грехопадението и затова не бива винаги да търсим зад неговите проявления някакъв специален Божий промисъл. Но така или иначе, доктрината за Божието всемогъщество и суверенитет поставя всичко в света под властта на Бога - дори когато изглежда, че злото е безконтролно и всесилно.

В случая с избиването на младенците от Ирод имаме ясно библейско свидетелство за злодеяние, допуснато от Бога в рамките на месианския Му план, който се осъществява въпреки зловещите човешки опити за осуетяването му. Защо Бог е допуснал Сталин да избие толкова милиона хора е въпрос с далеч по-многопластов отговор, който едва ли може да бъде докрай убедителен. Със сигурност, огромното мнозинство жертви са били напълно невинни и едва ли може да се каже защо Бог е допуснал тяхната гибел. Но библейското учение за Бога просто не оставя алтернатива на Неговия контрол над историята. И християните са преминали с тази вяра през много гонения и с цената на много животи. И са намирали утеха от Бога, Който не само допуска злото, но го е победил завинаги на Голготския кръст и движи историята към неговото окончателно отмахване (Страшния съд и Новото творение).

_________________
Тодор Велчев, член на екипа на harta-bg.info


Върнете се в началото
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 79 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1, 2, 3, 4, 5, 6  Следваща

Часовете са според зоната UTC + 2 часа


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Търсене:
Иди на:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group