Форум за християнския светоглед

дискусии по актуални и вечни въпроси
Дата и час: 23 Авг 2019 18:04

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 5 мнения ] 
Автор Съобщение
МнениеПубликувано на: 29 Май 2009 08:09 
Offline

Регистриран на: 15 Май 2009 08:22
Мнения: 21
Един стар лозунг казва, не може да биеш нещо с нищо! Това, обаче, не пречи на активните участници във форума (разбирай модераторите) да продължават с опитите си да го опровергаят. Това ми прилича на един стар виц описващ хомосексуалните наклонности на мъжете в една съседна държава Въпрос: могат ли мъжете в (съседната държава) да забременеят? Отговор: Не, но опитите продължават.

С аргументи от рода според мен и да, ама или но на мен не ми харесва, участниците (разбирай моите опоненти) се изправиха срещу Заветната теология. Когато обаче тези умопомрачителни аргументи изгубиха своята сила (те никога са имали) модераторите прибягнаха до старото изпитано оръжие сила. В Писанието сила се прилагаше основно по две причини покорство към Бога (влизане в обещаната земя с Исус Навин) и страх / обърканост (клането на децата при Ирод). Модераторите трябваше да намерят изход да се справят с мен и го намериха по стара политическа стратегия: да създадем психологически портрет, който не се вписва в нашите разбирания, и който да ни даде причина да употребим сила (разбирай триене).

Във всичко това липсва единствено аргументация базирана на стихове от Словото. След като повече от два дни използваха дуализъм (закон срещу любов), пиетизъм и умопомрачителни въпроси от рода: къде Бог е забранил секса, след подробно обяснение за временната забрана преди брака (внимание! Въпроса е зададен от модератор), или умопомрачителни твърдения: покорството към Бог е Ислям (внимание! Твърдението е на член на екипа на Харта БГ), най-накрая модераторите употребиха сила. Всъщност, добре беше да се оставят постингите, защото бяха добър дидактичен материал.

Къде е проблема? Проблема е, че Заветната теология говори par excellence. Тя представя Божият Закон като единствен стандарт за съд в историята и вечността. Апостол Павел говореше, Ангел от небето да слезе и да ви проповядва друго благовестие, проклет да е! Нищо не подразни повече моите противници от единният стандарт! Това е препъни камъка за всички антиномисти Божият закон.

Другият проблем е, отхвърлянето на историческата приложимост на единният стандарт, т.е. да може и да има такъв стандарт за съд, но той е непознаваем и затова неприложим в историята, т.е. в рамките на земния живот на човека. Ето цитат на Тодор: Или претендираш, че ти познаваш "Божия единен стандарт за съд"?

Ако, има единен стандарт за съд, а определено има (Божият закон), то има и историческа приложимост (съд), а ако има историческа приложимост, то има и уверено говорене. Това правеше Исус, това правеше и Павел, това правеха и пророците и съдиите през цялата история.

Моите опоненти също говорят уверено. Това в което ме обвиняват, същото го прилагат на практика. Затова и въпроса не е, Със и ли без единен стандарт?, а въпроса винаги е, чии стандарт? този на Божият Закон (теономия) или този на моите опоненти (антиномизъм).

Срещу Заветната теология моите опоненти изправиха някаква Любовчийска теология. Бог е създал човека да си общува и да си приказва!? Интересно ми е какъв би бил сценарият, ако Адам не бе съгрешил. Как щеше да се развие историята по-нататък. Ние имаме отговор. Интересно ми е какъв е отговора на моите опоненти...

Мога да предположа какво следва:

а) сега ще ми направят психо портрет
б) сега ще ми направят психо портрет и ще ме изтрият
в) ще си замълчат и ще се направим, че проблема не съществува. Точно като малкото дете, което си слага ръката на очите и казва, мене ме няма.
г) ще вземат и ще ми отговорят използвайки словото като аргументация. Да не вярваш, но все още чудеса се случват.

_________________
Явор Русинов

http://yavorrusinov.wordpress.com/

email: roussinoff@gmail.com


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 29 Май 2009 10:09 
Offline

Регистриран на: 21 Мар 2005 11:39
Мнения: 298
Местоположение: Брюксел
Здравей отново, Яворе!

С риск пак да ме обвинят в лицемерие, радвам се, че се връщаш в дискусията. Пак ще кажа, основната ми грижа при изтриването на твоите две мнения беше да я продължим. Но ти си прав, след като мненията ти вече ги няма, сега дори не разполагам с моралното право да ти кажа какво нередно виждам в тях. Освен това, ефектът беше точно обратния на това, което целях. Дискусиите във форума се отклониха по други теми, от някои от които вече почти ми се гади (ако можем да съпоставим ефекта от стомашно разтройство към ума). Всичко това говори, че съм сбъркал в действията си. Освен това, ти явно виждаш в изтриването на твоите две мнения атака към твоята личност. За това с чиста съвест мога да ти кажа: Извинявай! Защото не съм го целял. За в бъдеще ще съм много по-внимателен в това как определени действия могат да бъдат изтълкувани. Във всеки случай, грешката си виждам в това, че в резултат от модерацията се чувстваш по-малко свободен да изразяваш мнение в този форум.

По твоите въпроси ще пиша по-късно. Не съм съгласен, разбира се. Но в монента нямам времето за това.

Поздрави!

_________________
Ивайло Атанасов


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 29 Май 2009 17:48 
Offline
Аватар

Регистриран на: 21 Мар 2005 12:14
Мнения: 146
Местоположение: София
Yavor Rusinov написа:
Къде е проблема? Проблема е, че Заветната теология говори par excellence. Тя представя Божият Закон като единствен стандарт за съд в историята и вечността.
...
Другият проблем е, отхвърлянето на историческата приложимост на единният стандарт, т.е. да може и да има такъв стандарт за съд, но той е непознаваем и затова неприложим в историята, т.е. в рамките на земния живот на човека. Ето цитат на Тодор: Или претендираш, че ти познаваш "Божия единен стандарт за съд"?


Да предположим, че сме от онези безумци, за които говори презумптивната апологетика. Тогава би трябвало малко да ни просветиш в тази велика и единствена Заветна теология, не мислиш ли? Поне аз не мога да си съставя достатъчна представа от няколкото точки, които си изброил декларативно. (Декларативната ти и своеволна класификация на чуждите мнения няма да коментирам.)

Както е казал Сократ, преди да спорим, нека си изясним основните понятия. Би ли пояснил какво разбираш под "Божият Закон": Десетте заповеди, Десетте заповеди + Блаженствата, целия старозаветен Закон, набор от фундаментални принципи в Новия Завет? Никой юдеин или християнин през историята не е поставял под съмнение обективността и приложимостта на Божия закон. Разликите винаги са били в тълкуванието на Закона и какво точно включва той. Например, юдейските книжници питат Исус: "Коя е най-голямата заповед в Закона?" Опитай се да ни убедиш в твоето тълкувание на Закона.

Бих искал също да знам какво включваш в понятието "завет". Един ли е Божият завет; повече ли са и каква е връзката им с Божия закон?

Искам да чуя становището, до което ти си достигнал, а не да ме препращаш към линкове. Ако целя просто да усвоявам нови богословски възгледи, щях да се ровя само из библиотеките. Но ценността на форума е общуването между личности. От себе си определено мога да кажа, че досега не си ме разбирал правилно. Затова допускам, че и аз не съм те разбрал в достатъчна степен. Ако е така, нека изгладим недоразуменията и/или пък да откроим различията. По възможност, без грубости или сарказъм.

_________________
Тодор Велчев, член на екипа на harta-bg.info


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 29 Май 2009 18:01 
Offline
Аватар

Регистриран на: 21 Мар 2005 12:14
Мнения: 146
Местоположение: София
И за да не звуча излишно предизвикателно, искам да поясня защо държа на лично и на обосновано мнение. Аз съм изграждал и продължавам да изграждам собствените си богословски разбирания предимно чрез изучаване на Божието слово (сам и в група). Различни книги и рамки са ми били полезни и са ми влияли, но върховен авторитет винаги си е оставало Писанието. Смятам, че и най-логичната и подредена богословска система не може да обхване неговото богатство и дълбочина.

_________________
Тодор Велчев, член на екипа на harta-bg.info


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 30 Май 2009 02:19 
Offline

Регистриран на: 21 Мар 2005 11:39
Мнения: 298
Местоположение: Брюксел
Яворе, бях обещал да пиша с какво не съм съгласен. Не съм съгласен с нито едно от определенията, които даваш на твоите опненти.

В тази връзка, в допълнение на Тодор, имам и аз една молба ако имаш желание да продължим разговора. Моля те, подхождай с нужното уважение към своите опоненти -- толкова, колкото е необходимо за да имаш добрата воля да разбереш какво казват. Това е необходимо условие за да продължим разговора.

Това има връзка и със самата тема. Говориш за "закон" и "съд". Наличието и познаването на закона не е достатъчно за да бъде човек съдник. Когато един съдия сяда на съдийската маса, неговото познаване на закона е само средство, инструмент, за извършване на отсъждането. Същинската работа е вникването в делото. Същинската работа е разбиране. Никой не може да съди някого, когото не разбира. В този смисъл ап. Павел използва думата в 1Кор. 2:15, "духовният човек изпитва всичко, а него никой не знае да го изпитва". Разбирането, когато говорим за личности, е общуване. Общуването изисква зачитането на личността на другия.

Исках да покажа, че съдът не може да избяга от сферата на личните взаимоотношения. Не може да се сведе само до: "Това е добро, това е зло". Най-вече това се отнася за основанието на което Христос ще съди света, а то е, че светът не приема Него лично, не приема протегнатата ръка на Бога за спасение: "За съд дойдох Аз на този свят, за да вийдат невиждащите, а виждащите да ослепеят" (Йн. 9:39, по повод изповедта на вяра в Христос на сляпородения човек); В Мт. 7:23 Христос свързва угодните на Бога действия на човека със Своята личност "Никога не съм ви познавал. Идете си от Мен вие, които вършите беззаконие!"; Подобно в Йн. 15:5 "отделени от мен не можете да направите нищо".

Тези и още много други места в Библията ми дават основание да смятам, че Взаимоотношенията с Бога са първостепенни. Къде в това виждаш отричане на Божия закон?

_________________
Ивайло Атанасов


Върнете се в началото
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 5 мнения ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Търсене:
Иди на:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group