Форум за християнския светоглед

дискусии по актуални и вечни въпроси
Дата и час: 21 Мар 2019 15:26

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 133 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Следваща
Автор Съобщение
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 27 Май 2010 12:02 
Offline

Регистриран на: 29 Апр 2010 23:45
Мнения: 188
В друго евангелие е осми ден-което е явно възкресението. Двете се допълват-разпнат и възкръснал. Съгласи се,че случките могат да почнат без тия уточнения-шести ден, осми ден.Святия Дух има нещо в предвид. Иначе може да разкаже случката направо/ БЕЗ ТИЯ ДНИ/Не мислиш ли ,че поне веднъж съм прав???


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 27 Май 2010 12:25 
Offline

Регистриран на: 29 Апр 2010 23:45
Мнения: 188
В Лука 9-31 се говори точно за делото на кръста в Ерусалим. Като се прочете случката в Матей,Марк и Лука всичко си идва на мястото.Разбираме ,че става въпрос за Отец,Сини Святия Дух и това ,което ще стане.Сина ще възкръсне,ще отиде при Отец,а Святия Дух ще ни се даде.Амин!


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 27 Май 2010 13:33 
Offline
Аватар

Регистриран на: 21 Мар 2005 00:01
Мнения: 765
Така, сега те разбрах за шестия ден, извинявай, мислех, че петък е петият по инерция. А между другото, има и други тълкувания кога е бил разпнат Исус, че не е петък, а в сряда. Това поради "събота" означаващо всеки голям празник (в случая Пасха), траещ няколко дни.

Сега нека разгледаме броя на дните: Мат. 17:1-13; Марко 9:1-50; Лука 9:28-36;

В Лука пише "след 8 дена" от една случка, в Матей и Марк пише "след 6 дена" от същата. Съгласи се, че Преображението се е случило на конкретен брой дни от първата случка и в някое от евангелията не е предадено коректно - не може нещо като Преображението да се случи два пъти в два различни дена.

Ако Преображението е било след точен брой дни (или 6, или 8, но не и двете) и в броя има символизъм, не може да ползваш и грешната, и вярната дата, за да намериш два различни символа, това е произволно като действие и говори за просто натъкмяване на текста към предварително търсена цел.

А защо се казва кое след колко дена се е случило? Е, може би защото се цели да се покаже някаква връзка с други събития, които са се случили скоро. Тук можем да потърсим помощта на хора, познаващи стила на писане от първи век в Юдея. Може да се окаже, че това е просто начин на изразяване от онова време, както примерно е било обичайно нещата да не се разказват подредени хронологически ден след ден, а по значимост. Което обяснява и разбърканите събития в евангелията - едно и също се случва в началото или края на две различни евангелия. Представи си, че Преображението се беше случило в неделя - тогава веднага можехме да говорим за връзката му с Възкресението. Ако беше в сряда - Мойсей и Илия са помагали на Исус да премине през великото страдание в Гетсиманската градина. Ако беше събота - щяхме да го свържем с гроба на Исус. Ако беше понеделник - можехме да измислим нещо друго, което е значимо, примерно сътворението на сушата и всяко плодоносно дърво, точно както Исус е първият плод на бъдещия вечен живот.

Със сигурност можем да търсим символизъм в много от нещата, но дали оригиналният автор-човек заедно със Святия Дух е влагал тези символи в текста? Дали ние сами не намираме под вола теле?

Например сватбата в Кана, когато на третия ден Исус прави първото си чудо. Има ли връзка с възкресението на Исус или с Троицата? Виното пролятата Му кръв ли е като преобраз? Ако човек се напъне много, 100 на 100 ще измисли някаква аналогия. А може и просто авторът да ни казва, че сватбата е започнала във вторник, нещо което може да е било значимо за тогавашната култура. Или може да не значи нищо повече от това - сватбата е била във вторник - работен ден.

_________________
И името Му е: Чудесен, Съветник, Бог могъщ, Отец на вечността, Княз на мира


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: паули
МнениеПубликувано на: 27 Май 2010 14:07 
Offline

Регистриран на: 29 Апр 2010 23:45
Мнения: 188
Явно говорим на различни езици. Благодаря за братския тон въпреки,различията.В Деянияедин мъдър човек казва: Ако е от Бога,ще устои.Ако са мои измислици и както казваш-предварително търсещи нещо-няма да устоят във времето. Аз съм убеден, че са от Святия дух.За сега,само няколко човека са ги приели за верни.Пак казвам - новият завет е пълен с послания за делото на Исус/ сватбата също/ Писал съм за доста от тях.Това е като воден знак-осветен от Духа-всяка случка крещи: ТОВА Е МЕСИЯТА! Аз не съм гении та да си ги тълкувам ей тяй,вижти ме.Искам Исус да бъде в центъра,но Самия Дух го поставя иявно и тайно в центъра на всичко.Затова спирам да давам итака неприетете от съфорумците тълкувания. Времето ще покаже.


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: паули
МнениеПубликувано на: 27 Май 2010 14:35 
Offline

Регистриран на: 29 Апр 2010 23:45
Мнения: 188
Въпрос-Слепеца,дето Исус го изведе вън от селото и се изплю в очите му-та прогледа.Нима с това Святия Дух не ни казва, че Исус ще бъде разпнат вън от града,ще го заплюят,ще се поругаят с него,з-а да ни се отворят духовните очи.Да разберем,че Той е Спасителя.Ако и това не приемаш дай твое обяснение.


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re: паули
МнениеПубликувано на: 27 Май 2010 15:38 
Offline
Аватар

Регистриран на: 21 Мар 2005 00:01
Мнения: 765
Марк 8 написа:
22. Дохождат във Витсаида. И довеждат при Него един слепец и молят Му се да се докосне до него.
23. И Той хвана слепеца за ръка, изведе го вън от селото, и, като плюна на очите му, положи на него ръце и го попита: Виждаш ли нещо?
24. И той, като подигна очи, каза: Виждам човеците; защото виждам неща като дървета, които ходят.
25. После пак положи ръце на очите му; и той втренчи очите си, оздравя, и виждаше всичко ясно.
26. И изпрати го у дома му, и каза: Не влизай в селото, [нито казвай това някому в селото].


Ето моето разбиране за текста, след справка какво са мислили и други хора преди нас по темата (примерно тук.

За Витсаида:

Матей (11:21-22) и Лука (10:13-14) са записали следните думи на Исус:

Цитат:
21. Горко ти Хоразине! горко ти, Витсаидо! защото, ако бяха се извършили в Тир и Сидон великите дела, които се извършиха у вас, те отдавна биха се покаяли във вретище и пепел.

Не знам дали може да се определи преди или след случката със слепеца в Марк Исус е казал тези думи. При всяко положение най-естественото тълкувание да излязат от града, за да изцели болния, е тълпата да не стане свидетел на това чудо. Неслучайно и след това Исус казва на изцеления слепец "Не влизай в селото, нито казвай това някому в селото". Това според мен обяснява отдалечаването от града със слепеца.

Плюнката, която в твоето тълкувание носи негативен контекст, като че ли е бил предпочитан начин от Исус да показва как изцелява хората. Не знам дали е оправдано да влагаме смисъла на "заплюване". Ето сравни сам пасажите:

Марко 7:33
Исус, като го отведе от народа насаме, вложи пръстите Си в ушите му, и, като плюна, докосна се до езика му;

Марко 8:23 (нашият текст)
И Той хвана слепеца за ръка, изведе го вън от селото, и, като плюна на очите му, положи на него ръце и го попита: Виждаш ли нещо?

Йоан 9:6
Като рече това, плюна на земята, направи кал с плюнката и намаза с калта очите му;

Съгласен съм за поуката за нас и апостолите тогава от това изцеление че се прилага в духовен аспект за нашето частично виждане преди окончателното ни изцеление от греха, както и че Исус е показал нагледно на невярващите все още апостоли кой е Той.

Точно преди случката във Витсаида, Исус пита неразбиращите ученици:

Цитат:
18. Като имате очи, не виждате ли? и като имате уши, не чувате ли? и не помните ли?

Веднага след това извършва чудото със слепия.

След изцеляването му, Исус наистина започва да учи учениците за Своето страдание и отхвърляне от народа, смърт и възкресение. Това води към твоята мисъл. Но поне за мен не са силни аргументите-аналогия за извеждане от стана и плюене като поругаване.

_________________
И името Му е: Чудесен, Съветник, Бог могъщ, Отец на вечността, Княз на мира


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 27 Май 2010 18:34 
Offline

Регистриран на: 29 Ное 2006 00:33
Мнения: 150
Местоположение: София
Напълно се присъединявам към твоето мнение, Паули! Понякога наистина сме склонни да привиждаме в Писанията смисли, които нито авторът, нито Св. Дух може би не са заложили.

Специално за разминаването около дните преди Преображението - 6 или 8-, ти много правилно изтъкваш относителната представа за историческо време, която имат предвид Евангелията. Освен всичко друго, първите Евангелия са писани, мисля, не по-рано от 15 години след Възкресение. Така че е напълно нормално да има такива неточности...

_________________
- Какво е щастие?
- Да си удовлетворен.
- Само това ли?
- И да бъдеш благодарен на Бог за всичко, което ти е дал.
- Само това ли?
- Да, само това. (Mitch Albom, Have a little faith)


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 27 Май 2010 21:00 
Offline

Регистриран на: 29 Апр 2010 23:45
Мнения: 188
Марк 15-19-И удряха го по главата с тръст,заплюваха го,и коленичейки кланяха му се. Разпъват го вън от града ,на Голгота.Исус бе наказан не само физически,Той бе поруган,заплют,подиграван.....За да прогледаме духовно ,ние дето вярваме в Него!Плюна и заплю - просто преводача се е изразил по меко. Искам да питам нещо:Има ли един в този форум,който да е съгласен с мен? Ами, ако Духът е вложил и този смисъл / в което съм убеден/ тогава ? Вярно ,че трудно се приема нещо ново,особено,ако някой си човечец е решил ,че Бог ги дава.Пък и не са писани ,нито проповядвани от някой авторитет.Странно ,е че навсякъде Исус е прославен и издигнат.Как бих могъл да скалъпя толкова много "измислици" и един път не се издига друг.


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: няма неточности
МнениеПубликувано на: 27 Май 2010 21:08 
Offline

Регистриран на: 29 Апр 2010 23:45
Мнения: 188
Единственно от преводите може да има разлики,но не и в съществените неща.То цялото слово е съществено! Святия Дух,БУКВАЛНО еПИСАЛ СЛОВОТО! Чрез дадени хора,които дори не са подозирали,че се допълват.Точно тези разлики ме убеждават,че Святия Дух ги е писал умишлено.За да се ВИДИ,че АВТОРА е Духът на Бог!А те наистина се допълват.


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 27 Май 2010 22:01 
Offline

Регистриран на: 29 Апр 2010 23:45
Мнения: 188
Мисля ,че това говори за природата на Исус-дошъл в плът,Човешки син,който ще бъде поруган на кръста . Иди в къпалнята /която се казва ПРАТЕН/ измий се и проглежда! Исус е ПРАТЕН от Отец.Когато се "умием" с учението Му ,проглеждаме!Мисля ,че не досаждам на някой,с тези неща. Паули ,донякъде все пак си съгласен с някой неща,дето ги пиша. Мисля ,че имаше подкрепа и от Миторай,или бъркам?


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 27 Май 2010 23:47 
Offline

Регистриран на: 29 Апр 2010 23:45
Мнения: 188
Как да спра,като не мога да спра,освен ако не ме изгоните от форума."Пусни Варава"-убиец,бунтовник,олицетворение на злото. Имаме право да избираме -Исус,или Варава.Множеството избира Варава-нима и днес не е така.Хората избират похот,наркотици,тшеславие,прелюбодеиства.Малко са тези дето избират Исус-пътя,истината и живота.Широк е пътя към погибел.Но има и друго ! Варава е преобраз на падналата човешка природа.Исус стана заместник на нас-престъпниците,за да не погинем,а да имаме вечен живот с Бога!Исус е разпънат ,ние /Варава/сме пуснати на свобода,свободни от робството на сатана,синове на Бог!


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 28 Май 2010 07:51 
Offline

Регистриран на: 27 Фев 2010 11:17
Мнения: 43
Местоположение: София
Драги aabbaa,лично аз не смятам,че в твоите тълкувания има нещо небиблейско или еретично.Ти си избрал да търсиш и откриваш преносен смисъл в текста на Словото,добре,но все пак би трябвало да допуснеш,че и по-непосредствения,директно разбиран смисъл не би трябвало да се отхвърли като възможен и даден отСв.Дух.Вярвам,че Бог може да използва думите от Писанието за да говори лично на четящите го и приемам твоите мнения за един такъв"достъп"до разбиране смисъла на прочетеното.Но все пак ,надявам се ще се съгласиш с мен,че не е задължително всички съфорумци да "признаят" твоите тълкувания за единствено правилните.Смятам,че е добре да има разнообразие на мненията в единството на вярата.


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 28 Май 2010 09:39 
Offline
Аватар

Регистриран на: 21 Мар 2005 00:01
Мнения: 765
Съгласен съм с думите ти, mitoray!

aabbaa, думите ти са съгласни с Библейския текст, с основните истини на вярата ни в Христос, а и насърчават теб самия, както и други хора сигурно. Това е чудесно и предполагам дава добър плод в живота ти, Бог ползва неведоми пътища, за да поучава Своите ученици.

Единственият проблем може да изникне, ако (или когато) дадено подобно тълкувание се окаже неуместно поради фактическа грешка (някой факт, който те е насърчавал, се окаже погрешно разбран) или неразбиране на смисъла на оригиналния текст. Тогава приписваното на Святия Дух би се оказало човешка грешка и приелите това тълкувание биха се усъмнили и в останалите тълкувания, които са чували от същия източник.

За да избегнат максимално този риск, в миналото християните са въвели строги и точни методи за тълкуване на текста, за да избегнат максимално тези грешки и отрицателния ефект върху Църквата. Прочети, ако ти е интересно, статията за екзегетиката в списанието на ХАРТА, тя третира точно този въпрос. Конкретно частта за айзегетиката е това, за което говоря:

Цитат:
Казано накратко, екзегезисът е опит обективно да се открие първоначалното значение на текста. Айзегетиката, обратно, е опит днешният читател да внесе свое собствено (друго) разбиране в този текст вместо оригиналното, затова вторият термин се ползва в негативен смисъл.


Така че, като обобщение, плодът от дадено тълкувание е крайният (за мен) критерий дали дадено слово е в полза за Божието царство или не. Ако видиш, че думите ти насърчават някого - слава на Бога! Ако човек види, че някой не приема сериозно Божието Слово поради неточното тълкувание на човека - по-добре той да не го прави.

Като аналогия ще запитам риторично: има ли полза от решението на една математическа задача, която е погрешно решена, но поради двойна грешка отговорът се оказва точният? На мен ми се е случвало (не съм добър с математиката) и се ядосвах защо ми пишат ниска оценка при верен отговор. Да, отговорът е верен, но не защото ползвам правилните подходи, а защото съм уцелил слепешката или съм нагласил чисто естестически отговора да е очакваният от мен.

Като втора аналогия ще дам житията на светиите, които мнозина от нас са чели в училище или поне са чували като тематика. Написани са точно с цел да насърчават вярващите и се предполага по подразбиране, че Святият Дух е подтикнал хората да напишат за това. Във всяко от тях Бог се издига като любящ Баща и се казват истини на вярата.

И така стигаме до момента, в който например в житието на свети Георги е описан случаят с борбата му с ламята. Понеже това е светец и житието му е "дело на Святия Дух", то трябва да вярваме на тази история. Което вече е повод за заслужен присмех от невярващи хора и като цяло житията на светиите днес са нещо като хумористичен жанр за повечето от тях. А със сигурност в тези писания има и добри, верни и насърчаващи неща. Добро намерение, предполагаемо дело на Бога, водещо в крайна сметка до лош плод за някой човек.

Ето една конкретна илюстрация, един православен християнин, който имал проблем с това във въпросното житие, бил накаран от своя духовен наставник да затвърди своята вяра в ламята:

Цитат:
Познавам един човек, чиито духовен отец /сега същият духовен отец е епископ, ще спестя името му!/ го накара да повтаря като истинско послушание /хора, това не е шега /: "Вярвам в ламята, вярвам в ламята".... Това духовният отец стори защото нашият приятел не вярваше или по точно не можеше да повярва в ламята, че тя е действително съществувало животно. Но, спазвайки послушанието на отеца си моят приятел, милия, вървеше по коридорите на движението "Св. патриарх Евтимий" и отвреме на време се сепваше и започваше гласно да повтаря, вместо Иисусовата молитва, думите: "Вярвам в ламята, вярвам в ламята"... Аз, за да го изведа от това очевидно умопомрачително упражнение го пошегувах, че за него трябва да се добави 13 член на Символа на вярата, който да гласи: "Вярвам и в едната ламя на свети Георги"... Но на него не му беше до шеги, щото послушанието му беше наистина дадено като сериозно. Нека да не се очудваме, че в следствие на този духовен тормоз и някои други преживелици в БПЦ сега този млад мъж е атеист. Надали затова можем да държим напълно отговорен въпросния духовен отец, но да изискваш от чадата си да повтарят до умопомрачение нелепици е инквизиторско мракобесие. Ето, това са плодовете на вярата в ламята, а не в Христос - по плодовете ще ги познаем, нали?

(Цитатът е от форума на сайта логос)

_________________
И името Му е: Чудесен, Съветник, Бог могъщ, Отец на вечността, Княз на мира


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: благодаря
МнениеПубликувано на: 28 Май 2010 11:26 
Offline

Регистриран на: 29 Апр 2010 23:45
Мнения: 188
Бог на ни благославя!


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Възкресението
МнениеПубликувано на: 29 Май 2010 07:52 
Offline

Регистриран на: 29 Апр 2010 23:45
Мнения: 188
Ако Исус не беше възкръснал-ние щяхме да сме най-окаяните от всички човеци. Слава на Бога,че Исус възкръсна и Бог ни запечата с Духа Си. Ние сме храм на Святия Дух. И всичко чрез Духа става-не със сила и мощ ,а с Духа! Всяко чудо ,което Исус извърши е чрез Духа! Всяко чудо от Исус до днес /говоря за християните/ става чрез Святия Дух. И словото с изцеленията ,чудесата ,които Исус върши аз го приемам абсолютно за вярно и истинско. Не може да се отрече буквалното слово,нито да се пренебрегне.Защо обаче стават тия чудеса - защото Исус възкръсна.Как живеем християнски живот-с ветлина и сол сме и добрите дела. Пак поради възкресението и дадения Свят Дух.Всичко чрез Духа става.Затова Бог и явно и с подтекст набляга на ДЕЛОТО на ИСУС.Без това дело нито спасение,нито чудеса,нито надежда би имало.За Бог и съответно за нас това е най-важно,затова делото на кръста се издига и явно и понякога тайно.


Върнете се в началото
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 133 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Следваща

Часовете са според зоната UTC + 2 часа


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Търсене:
Иди на:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group