Форум за християнския светоглед

дискусии по актуални и вечни въпроси
Дата и час: 21 Сеп 2019 23:15

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 21 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1, 2
Автор Съобщение
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 19 Сеп 2009 04:11 
Offline

Регистриран на: 18 Сеп 2009 06:36
Мнения: 41
Местоположение: София
"априори слагаме страданието като нервни импулси и деформация на тъкани в етичен и морален аспект. Ако няма кой да "види" това страдание и да го осъзнае то дали е страдание?"-

Има кой да го "види", ако Бог е създал животните, той не само ги вижда но те по някакъв начин отразяват това което Той е вложил в тях за да изрази нещо от Себе Си. Светогледа че няма кой да "види" още в началото изключва Бога като Творец и съзнателна личност, и трябва да докаже че няма Бог и че аргументите в Негова полза са неоснователни...Но щом вярваме в Богът от библията, няма как добър Бог да е създал хищничеството като единствен възможен вариант. Още повече и в Битие четем че Той даде само растенията за храна на животните а в пророците- че лъвът ще си играе с телето и вълка с агнето...

Независимо дали аз го виждам, разкъсването на антилопата и причинява болка, това не са просто нервни импулси, нея я боли точно както и мен ме боли . По логиката на еволюционистите и всички явления като паразитизъм, кражба на мед от чужд кошер, снасяне на яйца в чуждо гнездо и дори хомосексуализма между животните са прекрасни прояви на Божията слава а не последсвия от грехопадението на човека.

Директното сътворение на човека е вярната теория.

Но за животните също четем за директно сътворение, Бог не направи жабите от рибите, а директно в различни дни, без да ползва рибите като материал. Приемането на постепенна еволюция водеща до образуване на нови видове има толкова дълбоки вътрешни противоречия от страна на биологията, че човек насила трябва да вярва в нея, още повече пък ако иска да я съчетае и с библейския светоглед.


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 20 Сеп 2009 18:20 
Offline
Аватар

Регистриран на: 21 Мар 2005 12:14
Мнения: 146
Местоположение: София
Изследовател написа:
Директното сътворение на човека е вярната теория.


Като човек, занимаващ се с наука, искам само да отбележа, че трябва да сме предпазливи с използване на понятието "теория". Исторически и доста парадоксално от съвременна гледна точка, то е било свързано с прекия опит (theoria=съзерцание на Бога), а не с разсъдъчното теоретизиране (theologia=наука за Бога). После било пренесено от схоластиците главно в областта на абстракцията и на формалната логика, и едва в Модерното време, с напредъка на науката, се свързало отново с експеримента. Само че с експеримента в природата, вече без някакво отношение към Бога.

Днес под "теория" се разбира добре разработено и цялостно обяснение на научен феномен или група феномени, което се основава на познатите природни закони, формулирано е на научен език, може да бъде проверено по експериментален път и има предсказвателна сила. (Например, Общата теория на относителността предсказва изкривяването на светлинния лъч при преминаване в близост до масивно тяло.) В този смисъл малко твърдения от Библията, които днес бихме класифицирали в областта на природните науки, могат да бъдат наречени "теория". Първо, защото са записани във времена, когато теории въобще не е имало; и второ, защото целта на библейските автори е да ни насочат към Твореца и Неговия спасителен план, а не към теории за устройството на творението. Когато изтъкват Божиите дела в творението, те са заинтересувани повече от Неговия характер, суверенитет, премъдрост и могъщество, отколкото от механизмите, които Той използва или е заложил в природата. Това важи и за разказа в Битие 1-2 глави. Древният пророк описва последователността на творческия промисъл на Бога; понякога отбелязва разликата между прякото Божие действие ("сътвори", т.е. направи нещо от нищо) и използването на вече създаден градивен материал ("създаде"); понякога е по-описателен, но пак без да навлиза в подробности (например, "да произведе водата изобилно множества одушевени влечуги..."). Но е явно, според мен, че не се търси разгърната полемика с алтернативни философски и, още по-малко, научни теории за произхода на всичко - езическите разкази за Сътворението са несравнимо по-многословни и подробни, - а се отхвърлят неправилните схващания за Бога и Неговата роля.

Затова опитът днес да изковем стройна научна "теория" от телеграфния разказ за Сътворението в Битие е опит да вложим в ума на библейския автор мисленето ни на християни от епохата на развитите наука и технологии. Това е не само неправилно поставяне на ударението, но и ни прави излишно уязвими в дебата с натуралисти, атеисти и агностици, тълкуващи еволюционната теория в полза на своите възгледи. Ако искаме да водим дебата на ниво "научна теория", а не на ниво светоглед, трябва да сме в състояние да предложим истинска теория, а не конгломерат от изтъкване на слабостите на еволюционизма и от обяснения от типа "Бог каза и стана така". (Тогава справедливо биха ни обвинили, че запълваме с Бога белите петна в нашето познание. -> вж. полемиката с Камен Чернев на други места в този Форум.) Смирено трябва да признаем, че Библията не ни предлага теория в съвременния смисъл, а ни разкрива един велик Творец, Който не само създава, но и присъства всред, управлява и в крайна сметка изкупва творението Си. Ако някой може да опровергае това с научни средства, нека заповяда!

Ако обаче водим дебата на ниво светоглед, трябва да покажем незадоволителността на отговорите, които материалистичният еволюционизъм дава на фундаменталните въпроси за творението, за същността на човека и за смисъла на живота му. Или направо липсата на такива отговори.

_________________
Тодор Велчев, член на екипа на harta-bg.info


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 20 Сеп 2009 19:16 
Offline

Регистриран на: 18 Сеп 2009 06:36
Мнения: 41
Местоположение: София
Съгласен съм че библията няма за цел да представя научни теории в съвременния смисъл на думата. Но тя казва достатъчно за характера на Твореца, което ни дава основание да направим правилни заключения по много въпроси.

Няма как хищничеството, паразитизмът и смъртта на животните да са израз на съвършен и любящ Бог и Неговия характер изявен чрез творението Му. Можем да сме сигурни че това е последствие от грехопадението на човека.

Това е правилното твърдение ( вземам си бележка за употреба на думата "теория") :wink:


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 13 Окт 2010 03:13 
Offline

Регистриран на: 18 Сеп 2009 06:36
Мнения: 41
Местоположение: София
Размислих, има как.


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 15 Окт 2010 12:13 
Offline
Аватар

Регистриран на: 21 Мар 2005 00:01
Мнения: 765
Това звучи интересно, вълнува и мен от много време. Сподели с нас какво ти е хрумнало, Изследовател :)

_________________
И името Му е: Чудесен, Съветник, Бог могъщ, Отец на вечността, Княз на мира


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 16 Окт 2010 13:55 
Offline

Регистриран на: 27 Фев 2010 11:17
Мнения: 43
Местоположение: София
Аз също съм изключително заинтригуван от обрата в твоето мнение Изследовател!Надявам се да изложиш новите си аргументи, довели те до този обрат.


Върнете се в началото
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 21 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1, 2

Часовете са според зоната UTC + 2 часа


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 0 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Търсене:
Иди на:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group