Форум за християнския светоглед

дискусии по актуални и вечни въпроси
Дата и час: 21 Апр 2019 02:49

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 18 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща
Автор Съобщение
МнениеПубликувано на: 03 Фев 2010 15:13 
Offline
Аватар

Регистриран на: 21 Мар 2005 00:01
Мнения: 765
Има едно нещо, върху което размишлявам от известно време. Предизвика го разговор във форума преди време, в който Камен спомена, че му е трдуно да приеме Божествена намеса, "пипане с пръст" в системата на Вселената. Позицията, която, ако разбирам правилно, е че Бог не би трябвало да променя неща във вселената и материята, а промените, които са чудодейни, са само в душата на човек.

И въпросът ми към вас е: как идеята за молитвата като разговор с Бога, но и като просба, излагане на нужда, желание, вик за помощ към нашия Баща се съвместява с богословско становище, че Бог не се меси в нашата вселена. Ако Той не го прави, то молбата ми "Боже, помогни ми, избави ме, излекувай ме" е некоректна към Бога. От друга страна Той ни насърчава да искаме от Него неща, които са по волята Му.

Какво мислите? :)

_________________
И името Му е: Чудесен, Съветник, Бог могъщ, Отец на вечността, Княз на мира


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 03 Фев 2010 19:22 
Offline

Регистриран на: 29 Ное 2006 00:33
Мнения: 150
Местоположение: София
Pauli написа:


Цитат:
И въпросът ми към вас е: как идеята за молитвата като разговор с Бога, но и като просба, излагане на нужда, желание, вик за помощ към нашия Баща се съвместява с богословско становище, че Бог не се меси в нашата вселена. Ако Той не го прави, то молбата ми "Боже, помогни ми, избави ме, излекувай ме" е некоректна към Бога. От друга страна Той ни насърчава да искаме от Него неща, които са по волята Му.


Здрасти, Паули. Много интересен въпрос. Аз не зная какъв смисъл е вложил Камен Чернев, може би той може най-добре да обясни. Все пак душевната, духовната промяна като следствие на благодатта за мен също е основното нещо и не мога да кажа, че това е ненамеса, деизъм. Деизмът, доколкото съм чувал, играе изцяло на интелектуално равнище: Бог е чист Разум, който създава и се отдръпва, а човекът трябва да стане същият чист разум, за да Го намери. Но не се казва май какво точно ще намериш по такъв начин.

Все пак за молитвата си мисля, че най-важна е частта: "да бъде Твоята воля". Има нещо странно, поне според мен, в обръщения към Отец от рода на "Да бъде моята воля, не Твоята". Когато човек е болен, по-добре е според мен да отиде на лекар и да ПРИЕМЕ ИЗЦЯЛО И СЪС СМИРЕНИЕ изпитанието, Тогава Бог може и със сигурност ще заговори в сърцето, но това не означава, че ще ще изчезне болката. Но поне човек ще се е научил как да не се съпротивлява на случилото се и по този начин ще се научи как да не си причинява излишно СТРАДАНИЕ от своето съпротивление.

Мисля си, че, искайки Бог да се намеси във физическата реалност (дарявайки ни богатство, здраве или нещо друго), ние често искаме просто само временна утеха, а не истинско общуване с духовната реалност. Разбира се, едва ли има нещо лошо в критичен момент човек да се сети да се обърне към своя Създател. Но просто, струва ми се, не е хубаво да свеждаме свещеното до терапевтична реалност, до стремеж по сигурност и удобство, защото рано или късно ще останем разочаровани от тази си наглас. Когато действително сме разбрали какво означава да живеем без грижи за бъдещето като лилиите и птиците, едва ли нещо от физическата реалност би могло да ни създава особени терзания.

Това си мисля засега. Другите участници, разбира се, могат да разширят темата или да ме коригират някъде, ако смятат, че е нужно.

Поздрави! :)

_________________
- Какво е щастие?
- Да си удовлетворен.
- Само това ли?
- И да бъдеш благодарен на Бог за всичко, което ти е дал.
- Само това ли?
- Да, само това. (Mitch Albom, Have a little faith)


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 06 Фев 2010 15:30 
Offline

Регистриран на: 21 Дек 2005 17:07
Мнения: 226
адвамс е , че пак се повдига този въпрос. Преди ден мой приятел ме призова да се моля за майка му, която е прекарала сложна коремна операция. Аз ще стискам палци, му казах, но имам проблем с молитвите. Молих се когато майка ми си отиваше, не помогна.
Пред време тук в този форум изказах мнението, че ми е странно защо едни молитви биват "чути", тоест, Бог ги взима присърце, а други - не. Не е "честно". Или всички (което би довело до един неприемлив свят без нещастия), или никой. Един неубедителен за мен отговор е- неведоми са пътищата Божи. Така, че намеса и молитва приемам само в духовен смисъл, в опита да общувам с Бога през моето съзнание или подсъзнание, да се уповавам, да се изплача, даже да се помоля, но не с надежда че това ще има терапевтичен ефект. Даже не искам да има такъв, а и да има, винаги некой материалист ще го обясни с причиноследствени връзки.
Ние ,в нашето мислене, може да виждаме Божия пръст като съдбовно действащ в нашия живот, аз не отричам това, но други няма д априемат това, и ще дадат материалистично обяснение.
Следователно, всичко е в нашия разум, - как възприемаме действителността - като такава с намеси за които имаме сетиво(ако сме верващи) , или с не-намеси.


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 06 Фев 2010 17:03 
Offline

Регистриран на: 29 Ное 2006 00:33
Мнения: 150
Местоположение: София
Аз имах предвид ДА ПРИЕМАМЕ ВСИЧКО БЕЗ СЪПРОТИВА И СЪС СМИРЕНИЕ. А дори от самата идея за Абсолюта като безкрайно мъдър и безпределно благ се предполага, че пътищата Му понякога са неведоми. Това е просто моето мнение, разбира се. Неведоми пътища за мен не означава, че Той си има фаворити, а че има съвършено знание и суверенна воля и затова заслужава ДОВЕРИЕТО на хората.

Няма нищо срамно, мисля си, в "прозаичните" измерения на молитвата ("насъщният хляб", например), но, както казах, струва ми се, че основното е в съгласието с Божията воля. Исус не се посрами да се помоли да Го отмине горчивата чаша на колективното и несъзнавано човешко зло. Но в крайна сметка прие със смирение изпитанието ("Но нека бъде Твоята воля, а не моята").

Мой приятел, чиято жена е на тридесет и две години и е в последен стадйй на рак, ме помоли да се моля за нея (имат и петгодишно момченце). Казах му, че ще го направя, защото вярвам, че ВСИЧКО Е ВЪЗМОЖНО. Освен това не просто вярвам, а и знам, че Бог е заложил и в самия човек невиждана сила в трудни моменти. Но, разбира се, аз в същото време се молих и за моя приятел, за да може той да приеме Божията воля, каквато и да е тя.

Майстер Екхарт казва, че в човешката природа има едно "не", което все ни спъва и създава ад в нас самите. Именно това "не", което ние казваме на божествената реалност, трябва може би постепенно да изчезне. А в ежеднвните измерения на молитвата, пак казвам, за мен няма нищо срамно...Как да обясним на материалистично настроения човек възкресението на Лазар на четвъртия ден от смъртта му. Няма как. То е чудо. Е, да се откажем ли тогава от чудото?

Поздрави! :)

_________________
- Какво е щастие?
- Да си удовлетворен.
- Само това ли?
- И да бъдеш благодарен на Бог за всичко, което ти е дал.
- Само това ли?
- Да, само това. (Mitch Albom, Have a little faith)


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 07 Фев 2010 11:30 
Offline

Регистриран на: 26 Яну 2010 16:33
Мнения: 7
Искам да споделя мислите си за чудесата, без пряка връзка с темата за молитвата.

През последните 20 години, в разговорите с мои близки и познати, когато е ставало дума за някакви странни явления, съм ги питал дали им се е случвало някакво чудо, някакво свръх-естествено явление, което няма материалистично (естествено-научно) обяснение.

Най-интересните свръх-естествени явления, за които са ми разказвали, и които според мен нямат материалистично обяснение, са свързани с ДУШИТЕ НА ПОЧИНАЛИ ХОРА. Става въпрос за следните видове явления:

1. Появяване на душата на покойник.
Скоро след смъртта, душата на покойника се появява пред своите близки, с цел да ги успокои. Разказвали са ми около 5-6 подобни случая. В два от случаите, появяването е пред повече от 1 свидетел, така че едва ли става въпрос за субективна зрителна халюцинация на 1 човек. Душата носи някои от външните белези на покойника, т.е. тя е духовен двойник на тялото му. Явно душата иска да бъде лесно разпозната. В един от случаите е имало явления от типа Полтъргайст (а именно предмети започват да се местят сами или да се издигат във въздуха; вижте по-долу).

Аналогичен е случаят с едно дете на 4-5 години, което пада от шестия етаж на жилищен блок в София и се приземява без драскотина. Детето твърди: "Вуйчо ме хвана с двете си ръце в последния момент и ме остави на земята. Той беше облечен в бели дрехи". Вуйчото е бил покойник по това време.

2. Разкази на преживели клинична смърт (near-death experiences).
Не говоря за случаи, прочетени в книги или сайтове, а за разкази на мои познати. В няколко от случаите, душата наблюдава отгоре своята операция и запомня подробности от процедурите на лекарите, разположението на медицинските инструменти или например надписа на опаковката на иглите за спринцовки: "Made in Portugal". Впоследствие лекарите потвърждават тези спомени на оживелия пациент.

3. Разговори и видения на хора, които са на смъртно легло (deathbed visions).
Умиращият вижда душите на починали роднини и разговаря с тях. Свидетели на тези разговори са хората, които се грижат за болния. Понякога умиращият телепатично вижда конкретно събитие, което се случва на километри разстояние от стаята му и впоследствие то се потвърждава.

4. Конкретни предсказания за бъдещи събития, изказани от Ванга или други медиуми.
Много по-лесно ми е да повярвам на самата Ванга, че общува с душите на мъртвите, а не на различните материалистични теории за нейните способности.

5. Явлението Полтъргайст (от нем. - "трополящ дух").
Разказвали са ми, че в дадено жилище започват да се чуват странни ритмични почуквания или че разни предмети започват да се местят сами или да се издигат във въздуха. В един от случаите, в един софийски апартамент започват да се чуват необясними шумове: от тихи почуквания до силни трясъци, както ми казаха: "Все едно удряш с дъска по гардероба с всичка сила." Хората дори демонтират парното, но шумовете не спират. По металните дръжки на вратите започва да тече електрически ток и затова ги увиват с много пластове бинт.

************

Аз лично не съм видял нито едно от горепосочените явления, все пак става въпрос за рядко срещани събития; но пък вярвам, че тези мои познати съвсем точно ми разказват какво са видели и чули със сетивата си. Съзнавам, че тези явления са реалност само за мен и за тези мои познати. Не очаквам някой от четящите тук да повярва, че тези явления са факт.

Просто споделям процедурата, по която всеки сам може да се убеди в реалността на чудесата, т.е. ако някой наистина ИСКА да разбере дали се случват такива свръх-естествени явления, нека да започне да разпитва своите близки и познати.


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 08 Фев 2010 12:15 
Offline
Аватар

Регистриран на: 21 Мар 2005 00:01
Мнения: 765
Аз също мисля, че чисто материалистичното обяснение на света около нас издиша по много параграфи, например в подобни на дадените от Ioan7. Неслучайно и едно време всичките партийни величия са се редили на опашка пред врачката Ванга. Информация за това бях чел преди време тук: За окултизма на Партията.

Но, ако се върнем на темата, каква е заповедта, която Исус ни дава? По мое тълкувание чрез апостолите казва, че молитвата променя света и събитията, които се случват - не за наше удоволствие, а по волята на Бога, взимайки нашите молби присърце. Ето два примера:

Лука 22: написа:
31. Също така и вие, когато видите, че става това, да знаете, че е близо Божието царство.
35. защото така ще дойде върху всички, които живеят по цялата земя.
36. Но бъдете бдителни във всяко време и се молете, за да успеете да избегнете всичко, което предстои да стане, и да застанете пред Човешкия Син.

Яков 5: написа:
13. Зле ли страда някой от вас, нека се моли. Весел ли е някой, нека пее хваления.
14. Болен ли е някой от вас, нека повика църковните презвитери и нека се помолят над него и го помажат с елей в Господнето име.
15. И молитвата, която е с вяра, ще избави страдалеца, Господ ще го привдигне и ако е извършил грехове, ще му се простят.
16. И така, изповядайте един на друг греховете си и се молете един за друг, за да оздравеете. Голяма сила има усърдната молитва на праведния човек.
17. Илия беше човек със същото естество като нас; и се помоли усърдно да не вали дъжд, и не валя дъжд на земята три години и шест месеца;
18. и пак се помоли и небето даде дъжд, и земята произведе плода си.


Как разбирате тези стихове, а и други подобни, свързани с темата?

_________________
И името Му е: Чудесен, Съветник, Бог могъщ, Отец на вечността, Княз на мира


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 22 Фев 2010 14:26 
Offline
Аватар

Регистриран на: 21 Мар 2005 00:01
Мнения: 765
Един интересен цитат (на английски), свързан с темата:

Цитат:
There is an urgent need for all of us to grasp the biblical revelation of the living God who works primarily in nature not in supernature, in history not in miracle. He is the most high God who rules the kingdom of men (Dn. 4:32), with whom 'the nations are like a drop from a bucket' and who 'takes up the isles like fine dust' (Is. 40:15), who 'executes judgment, putting down one and lifting up another' (Ps. 75:7). It is he also who causes his sun to rise and sends the rain (Mt. 5:45), who maintains the regularity of the seasons (Gn. 8:22; Acts 14:17), who rules the raging of the sea (Ps. 89:9), who feeds the birds of the air and clothes the flowers of the field (Mt. 6:26, 30), and has the breath of man in his hand (Dn. 5:23).

Once we begin to see the living God ceaselessly at work through the processes of history and nature, we shall begin (for example) to recognize that *all* healing is divine healing, whether without the use of means or through the use of physical, psychological or surgical means. The former should probably be termed 'miraculous healing', while the latter is non-miraculous, but both are equally
'divine healing'.


Какви мисли пораждат тези думи у вас?

_________________
И името Му е: Чудесен, Съветник, Бог могъщ, Отец на вечността, Княз на мира


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 22 Фев 2010 20:19 
Offline

Регистриран на: 21 Мар 2005 11:39
Мнения: 298
Местоположение: Брюксел
Камен по-горе писа, че едно и също нещо, би могло да бъде разпознато от някой като отговор на молитва от страна на Бога и в същото време обяснено от друг с естествени причини.

Според мен няма проблем и двамата да са напълно прави. Просто защото вярвам, че действието на Бога обхваща всички естествени причини. Не вярвам, че съществува събитие, причинено от нещо, върху което Бог няма контрол. Така, че приемам за нормално Бог да отговаря на молитви посредством поредица напълно естествени събития, свързани причинно. Това, че някой може да види във всичко само естествените причини и следствия според мен не е причина човек да не се моли. Това не прави отговорът на молитвата му недействителен или само привиден.

Не вярвам обаче в обратното -- че причинно-следствените връзки обхващат действието на Бога. Т. е. съществуват събития, които не могат да се обяснят само по естествен начин. Т. е. условно можем да разделим начините, по които Бог се намесва на привидно естествени и на привидно свръхестествени.

Казвам "условно", защото не вярвам, че такава граница реално съществува. От една страна, всяко естествено събитие си има своя свръхестествен корен (макар и неизследим от нас). От друга страна, никога не мжем да бъдем сигурни, че дадено събитие не може да се обясни с естествени причини, защото нито знаем всички причини, нито сме наястно с всички закономерности в природата.

_________________
Ивайло Атанасов


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 23 Фев 2010 10:15 
Offline
Аватар

Регистриран на: 21 Мар 2005 00:01
Мнения: 765
Но това, че не знаем всички причини и природни закони, не ни ли носи риска от хлъзване в стереотипа на мислене на научния позитивизъм: "всичко може да се обясни, само ни дайте още 100 години, за да открием законите за телепатията, възкресението от мъртвите и всичко останало." ?

Никога не можем да бъдем сигурни дали Исус е ползвал естествени методи за лечение, пренареждал е молекули с нано-методи в тялото на болните или просто е заповядвал на материята и тя покорно като глина се е огъвала в нужната форма и време. Но знаем, че това е чудо, че е свръхестествена намеса и че Бог ни дава знак, знамение, "АЗ СЪМ".

Рискът от белите петна и изпадането в страхопочитание към гръмотевиците като Божествен знак, както е било при древните хора, е реален, но къде е границата между суеверното незнание и арогантния и самоуверен научен атеизъм, който може всичко да обясни?

_________________
И името Му е: Чудесен, Съветник, Бог могъщ, Отец на вечността, Княз на мира


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 23 Фев 2010 15:27 
Offline

Регистриран на: 21 Мар 2005 11:39
Мнения: 298
Местоположение: Брюксел
Pauli написа:
Но това, че не знаем всички причини и природни закони, не ни ли носи риска от хлъзване в стереотипа на мислене на научния позитивизъм: "всичко може да се обясни, само ни дайте още 100 години, за да открием законите за телепатията, възкресението от мъртвите и всичко останало." ?


Това, че не знаем всички възможни причини и природни закони е безспорно. Не познавам човек, който би тръгнал да защитава обратното. Но от това съвсем не следва естествено мисленето на научния позитивизъм. Как от едно отрицателно твърдение: "не можем да знаем", се стига до едно положително: "всичко може да се обясни"? Който прави това, очевидно изхожда от свои лични убеждения, които обаче остават скрити. Именно защото не знаем всички възможни закономерности, няма как да знаем дали всички са обясними за нас. Какво пречи да се натъкнем на нещо, което е принципно необяснимо?

Въпросът е интересен, но не е по темата. Истината е, че за да се занимава човек с наука, му е нужна тази вяра - че всичко е принципно обяснимо. Към това като добавиш убеждението, че природата е една затворена система, ето как според мен се стига до научния позитивизъм...

Pauli написа:
Никога не можем да бъдем сигурни дали Исус е ползвал естествени методи за лечение, пренареждал е молекули с нано-методи в тялото на болните или просто е заповядвал на материята и тя покорно като глина се е огъвала в нужната форма и време. Но знаем, че това е чудо, че е свръхестествена намеса и че Бог ни дава знак, знамение, "АЗ СЪМ".


Това е добра забележка. Именно тук и аз мисля, че изкривяваме темата. В това, в което ние виждаме чудеса, съвременниците на Исус са виждали знамения. Докато ние се питаме как става това, те са се питали, кой е този, който прави тези работи. Знаменията са случки с послание. Човек даже може да спекулира, че днес Бог не ни говори по този начин, защото сме отвикнали да разчитаме посланието... :wink:

Но нормално е за едно знамение да е събитие, което прекрачва границата на баналното. Иначе как ще ни привлече вниманието? Не мисля обаче, че е нужно да е свръхестествено. (Оставам си на позицията, че няма строга граница между естествено и свъхестествено.) На човек, който вярва, че светът се поддържа от Божия промисъл, ако и да му покажеш "всички" естесвени причини за знамемието, за него това няма да е никакъв аргумент, че знамението не е от Бога. Нито пък ще го е много грижа дали си му показал "всички" причини или си пропуснал някои.

_________________
Ивайло Атанасов


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 28 Фев 2010 21:50 
Offline

Регистриран на: 29 Ное 2006 00:33
Мнения: 150
Местоположение: София
Паули написа:

Цитат:
Един интересен цитат (на английски), свързан с темата:

Цитат:
There is an urgent need for all of us to grasp the biblical revelation of the living God who works primarily in nature not in supernature, in history not in miracle. He is the most high God who rules the kingdom of men (Dn. 4:32), with whom 'the nations are like a drop from a bucket' and who 'takes up the isles like fine dust' (Is. 40:15), who 'executes judgment, putting down one and lifting up another' (Ps. 75:7). It is he also who causes his sun to rise and sends the rain (Mt. 5:45), who maintains the regularity of the seasons (Gn. 8:22; Acts 14:17), who rules the raging of the sea (Ps. 89:9), who feeds the birds of the air and clothes the flowers of the field (Mt. 6:26, 30), and has the breath of man in his hand (Dn. 5:23).

Once we begin to see the living God ceaselessly at work through the processes of history and nature, we shall begin (for example) to recognize that *all* healing is divine healing, whether without the use of means or through the use of physical, psychological or surgical means. The former should probably be termed 'miraculous healing', while the latter is non-miraculous, but both are equally
'divine healing'.


Какви мисли пораждат тези думи у вас?



Интересен цитат, Паули! Любопитно ми е от къде е? На първо четене ми прозвуча някак много детерминистки. Казах си: "добре де, ако Бог контролира всичко - история, природа и т.н., защо Му е било да създава същества със свободна воля?". После обаче ми се стори, че казаното може да се разбира и по посока на това, че на Бога винаги може да се има доверие (това във връзка и с молитвата, за която си говорим тук). Достатъчно е да вярваш, че с упование планини могат да се местят, нали!

И все пак на мен ми се струва, че на човека е дадена много по-голяма свобода: свобода да твори "свят" било на болест или здраве, на изобилие, щедрост или недоимък, алчност, а божественото е по-скоро това, което гарантира, че никой не е забравен, че дори врабчетата и космите на главата ни са преброени. С такава свобода ние може един ден действително да открием "законите" на телепатията, да проследим по някакъв начин "брънките" на свръхестественото, но това не прави чудото по-малко чудо поради това.

_________________
- Какво е щастие?
- Да си удовлетворен.
- Само това ли?
- И да бъдеш благодарен на Бог за всичко, което ти е дал.
- Само това ли?
- Да, само това. (Mitch Albom, Have a little faith)


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 02 Мар 2010 09:27 
Offline
Аватар

Регистриран на: 21 Мар 2005 00:01
Мнения: 765
Честно казано, не знам автора на цитата, получих го по пощата от приятел. Гугъл също - питам го, вдига рамене.

Пуснах го в темата, защото лично у мен провокира първо обичайния за мен рефлекс: ами те древните също така са мислили.
Аристотел смятал, че за да се движи един камък, то трябва някаква [божествена] сила да го бута постоянно, иначе ще спре. Следователно целият му свят бил населен от свръхестествени създания, които да местят слънцето, луната, ветровете, облаците и всичко останало, дето има нужда да се бута. А ние, прогресивните хора, е смешно да вярваме в такива наивности, физиката е поела отговорността по местенето на всичко живо и неживо. Не ни е нужно всеки миг Бог да трябва да се грижи за всеки косъм по главите ни, може поне за известно време да ги остави на автопилот.

Но Библията казва точно това - Бог постоянно бди над творението Си. Грижи се за пилетата и хората еднакво грижовно и има пълната власт да направи нещо, което Му е угодно - било "естествено" или "свръхестествено".

Как да разрешим този познавателно-богословски конфликт? Той има наистина пряка връзка с това дали Бог отговаря на молитви по чудодеен начин.

_________________
И името Му е: Чудесен, Съветник, Бог могъщ, Отец на вечността, Княз на мира


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 03 Мар 2010 17:48 
Offline

Регистриран на: 21 Мар 2005 11:39
Мнения: 298
Местоположение: Брюксел
Pauli написа:
Как да разрешим този познавателно-богословски конфликт?


Аз лично не виждам никакъв конфликт. Има много нива на описание на дадено събитие, без да е нужно да навлизат в конфликт едно спрямо друго. Например, защо се движи колата? Дали защото механиката й работи както както трябва или защото мистър Х я управлява, или защото на жена му предстои да роди и трябва да бъде закарана до болницата?

_________________
Ивайло Атанасов


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 04 Мар 2010 09:26 
Offline
Аватар

Регистриран на: 21 Мар 2005 00:01
Мнения: 765
Да, наистина за примери като дадения от теб, Иво, нещата опират до голяма степен до зрялост на светогледа, до философско разбиране и до убеждение.

Има обаче и случаи като например израстването на изсъхнала по рождение човешка ръка до напълно здрава и функционална за секунди. Чудо, описано и в Новия завет, а и случващо се и днес по твърдение на очевидци. Дали това е естествен процес, дали е Божие знамение, дали е и двете? Как Бог използва естествените процеси на вселената, за да направи това? Дали Бог суверенно променя материята на вселената извън обичайните природни закони в миг на око или нещо друго?

_________________
И името Му е: Чудесен, Съветник, Бог могъщ, Отец на вечността, Княз на мира


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 04 Мар 2010 14:00 
Offline

Регистриран на: 21 Мар 2005 11:39
Мнения: 298
Местоположение: Брюксел
Pauli написа:
Има обаче и случаи като например израстването на изсъхнала по рождение човешка ръка до напълно здрава и функционална за секунди. Чудо, описано и в Новия завет, а и случващо се и днес по твърдение на очевидци. Дали това е естествен процес, дали е Божие знамение, дали е и двете? Как Бог използва естествените процеси на вселената, за да направи това? Дали Бог суверенно променя материята на вселената извън обичайните природни закони в миг на око или нещо друго?


КС Луис, в книгата си "Чудесата" подхвърля идеята, че повечето от чудесата и знаменията, които Исус върши не са принципно по-различни от естествените процеси. Примерно, превръщането на водата във вино или умножаването на хлябовете и виното за да бъдат нахранени една голяма маса хора, това са все неща, които стават и по естествен начин. Това, което ги прави чудодейни е, че не са се случили по нормалния и очакван начин: абсорбиране на водата от почвата от лозите, узряване, ферментация и т.н., съответно за хлябовете и рибите. Но нали затова са знамения, защото има нещо необичайно в тях. Обаче в своята цялост не са много по-различни от естествените процеси.

От друга страна, за да се получат същите неща по нормалния естествен начин, пак е нуйна Божията намеса, не по-малко отколкото когато Исус ги е извършил за секунди. Ако някои хора се опитват да разделят тези две събития в различни категории, това е защото си мислят, че за едните не е нужна пряка Божия намеса, докато за другите е нужна. Но аз не мисля така.

В този смисъл, човек може да погледне и на моменталното възстановяване на изсъхнала ръка (на което не съм бил свидетел, но вярвам, че е възможно). Това не е по-голямо чудо от израстването на една здрава ръка на човек по нормалния начин от една оплодена яйцеклетка. Просто за второто са нужни около 25 години. Единствената причина, поради която не гледаме на това като на чудо е, че го виждаме да се повтаря постоянно. Докато първото, само в изключителни случаи. Изклчителността прави от дадено събитие да е знамение, но не го прави чудо само по себе си.

Луис обаче отбелязва, че в Евангелието е описано едно чудо, което наистина спада в различна категория от естествените процеси и това е когато Бог се ражда като човек. Това няма аналог в естествения свят, макар плодът да се е развил по съвсем естествен начин, за 9 месеца и т. н.

_________________
Ивайло Атанасов


Върнете се в началото
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 18 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща

Часовете са според зоната UTC + 2 часа


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Търсене:
Иди на:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group