Форум за християнския светоглед

дискусии по актуални и вечни въпроси
Дата и час: 25 Авг 2019 15:12

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 55 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1, 2, 3, 4
Автор Съобщение
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 07 Юни 2010 13:36 
Offline

Регистриран на: 29 Ное 2006 00:33
Мнения: 150
Местоположение: София
Благодаря, Иво, за двете линии, които очертаваш: принципната и конкретната. Моят мотив да наблягам на "прагматичния" подход при тълкуването е свързан преди всичко с думите на самия Исус, че дървото се познава по плодовете. Спорно е твърдението ти, че у Него липсва съзнанието да е Учител. Най-малкото, на поне десет места в евангелията отношенията между него и апостолите са определени в понятията Учител-Ученици. А също така поучението на Исус е не по-малко базсино от историческото му присъствие. Именно то предизвиква разрива му с фарисейската "фракция". Учението на Исус за мен има и доста ясни нови елементи (един от тях е представата за Бог като Отец, за която вече неведнъж говорихме).

И още нещо - самият начин на записване на новозаветните документи оставя отворен въпроса за мен какво е най-автентичното учение на Исус. Факт е, че повечето от новозаветните документи НЕ са писани от очевидци на живота на Христос. Дори за евангелието от Матей все повече везните клонят към това, че оригиналното евангелие от св. Матей (което е било на иврит) е безвъзвратно загубено, а сегашното евангелие от Матей (в оригинал на гръцки) е записано много по-късно и от доста автори.

_________________
- Какво е щастие?
- Да си удовлетворен.
- Само това ли?
- И да бъдеш благодарен на Бог за всичко, което ти е дал.
- Само това ли?
- Да, само това. (Mitch Albom, Have a little faith)


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 07 Юни 2010 15:14 
Offline

Регистриран на: 21 Мар 2005 11:39
Мнения: 298
Местоположение: Брюксел
1. Бог като баща

Poliandyr написа:
Тук признавам, че малко ме объркваш. Може би трябва да се уточниш. Какво имаш предвид, твърдейки, че не всички хора изхождат от Бог? На какво се опира това твърдение? Има и друг Творец ли? Детето, когато се ражда, не е ли Божие дете (всяко дете имам предвид тук)? Или само до определена възраст е Божие дете, а след това (когато започнат да се оформят конфесионалните различия) престава да бъде? Наистина не разбирам какво имаш предвид.


Объркването ти произтича единствено от налагането на твоето предварително убеждение, че "божие дете" означава "божествен произход" върху текста, който ти посочих и после върху моя коментар по него. Това имам предвид като казвам, че се опитваш да избягаш от търсене на смисъла, който самият текст носи.

Не твърдя, че "не всички хора изхождат от Бог". Твърдя, че според ап. Йоан (и конкретно този текст) названието "божии деца" не се разпростира върху всички хора. Имам предвид конкретно: "У Своите Си дойде, но Своите Му не Го приеха, а на онези, които Го приеха даде право да станат Божии чада..." Т. е. едни го приемат, а други не го приемат. Очевидно, тези които не Го приемат, нямат правото да станат Божии чада. Т. е. представата, от която изхождаш, че "божие дете" (тук и навсякъде в това евангелие) означава "божествен произход", има нужда да бъде поправена. Очевидно, Йоан няма такава представа още в самото начало когато говори за Бог като Баща и затова не можем да очакваме, че поддържа такава представа и по-нататък.

Уникалността на Исус се вижда от начинът, по който авторът говори за Него, като за някого, чрез Когото всичко (във Вселенски смисъл) е станало (1:3, 1:10); за някого, който би следвало да бъде разпознат от хората (1:6-10) и за някого, чието "приемане" (1:12) дава правото за названието "божие дете".

Аргументът ти за новата същност като за "вечно настояще" отново почива на предварителното ти убеждение, за което настоявам, че трябва да бъде поправено. Ако вземеш насериозно изразите "приеха" и "даде правото да станат" в Йоан 1:12, би следвало да се съгласиш, че тези хора премат нещо, което не са имали сами по себе си (поне според Йоан).

2. Цитирането на Исус:

Poliandyr написа:
В Проповедта на планината Той се обръща ИНДИВИДУАЛНО към безпокойствата на хората... И от това индивидуално обръщение към всяка тревожеща се душа Исус преминава към насочването й към Божието/Небесното царство (А вие търсете Царството Божие). Следователно, човек започва да се чуди къде е това царство? В Лука е даден и отговорът: Царството Божие вътре във вас е/посред вас е.


Нямаш правото да търсиш прекия отговор в Лука. Това са две различни книги от двама различни автори. На такива въпроси търсиш отговори в непосредствения контекст - нещо, което същият автор е писал докато е имал предвид същата идея, за която се чудиш.

Дори да предположим, че Йоан и Лука под "Божието Царство" разбират едно и също нещо (което трябва тепърва да се покаже) можем да правим съпоставки в най-общ смисъл. В конкретен пасаж Йоан може да говори за една страна на Божието царство, в друг конкретен пасаж Лука може да говори за друга... Ако единият не прави препратка към другия, нямаме основание да смятаме, че мислите им са свързани.

Конкретно по Лука 17:21 (според непосредствения му контекст): Пасажът не се опитва дори да даде отговорът, който търсиш:

"А Исус, запитан от фарисеите кога ще дойде Божието царство, в отговор им каза: Божието царство не иде така, че да се забелязва, нито ще рекат: Ето тук е! Или: Там е! Защото Божието царство е посред [във] вас.
И рече на учениеците: Ще дойдат дни, когато ще пожелаете да видите поне един от дните на Човешкия Син, и няма да видите..."
(Лука 17:20-22)

Очевидно тук авторът е записал два различни разговора, които според него имат връзка. Единият е със "фарисеите" (група хора), другият е насаме с учениците на Исус. Първият е провокиран от въпроса "кога", а не "къде" е Божието царство. Фарисеите не питат въпроса, който ти си задаваш за определение на Божие царство. Те имат вече някаква изградена представа що е Божие царство и питат Исус според него кога ще стане това (вероятно, както в други случаи за да го изпитат). Исус им казва, че това което те разбират под Божие царство е вече дошло, но те не са го забелязали.

Забележи, че според Лука 4:43 идването на Божието царство е новина: "И на другите градове трябва да благовествам Божието царство, понеже за това съм изпратен." Освен това Исус вижда прогласяването на тази новина като основна своя мисия. Това хвърля светлина върху отговора му на фарисеите. А в следващия диалог с учениците (в Лука 17) Той свързва идването на Божието царство със своето присъствие, защото названието Човешкият Син се отнася винаги за Исус. Накратко, отговорът му към фарисеите гласи: "Аз съм посред вас и пак не сте разпознали, че божието царство е дошло". (В следващия разговор с учениците Той прави препратки към времето на Ной (17:26) и на Лот (17:28), все случаи когато определени групи от хора не разпознават значимостта на дадени събития.)

3. Цитирането от Ев. От Йоан 8 и 10:

Основният ми довод беше, че твърденията: Преди Авраам да е бил, аз съм и Аз и Отец едно сме, са разпознати от юдейските водачи като претенции за божественост, ако съдим от факта, че вземат камъни да убият Исус заради богохулство. Какво представлява Въплъщението е въпрос, който не задавам в случая. За мен е важно, че твърдение като първото, което намеква за предвечно съществуване на един човек е неприемливо според тогавашния юдейски светоглед. Това го дадох като косвен (и единствен, който мога да се сетя) довод против предсъществуването на човешката душа. Въпрос, който иначе не виждам засегнат в в библейските писания.

4. Проблемът със злото

Предполагам, че не разбирам добре връзката с предсъществуването на душата. Не е нужно да вярваш в предсъществуването на душата, за да можеш да вярваш, че Бог дава надежда за пълноценно съществуване на всеки един човек, независимо доколко е увреден по рождение (защото не смятам, че има човек, който не е). Достатъчно според мен е да вярваш, че душата има потенциала да надживее настоящите си недъзи. Именно животът и общуването с Бога прави човек да живее пълноценно. Не мисля, че някой априори е лишен от това.

_________________
Ивайло Атанасов


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 08 Юни 2010 19:58 
Offline

Регистриран на: 29 Ное 2006 00:33
Мнения: 150
Местоположение: София
Иво, аз няма да пиша друг дълъг чаршаф, както може би неуместно правех досега. Не е лошо май да закрия (поне засега) участието си в тази тема. Както отбеляза и mitoray на друго място, губим ценна енергия в нищене на дреболии.

Харесвам твоите аргументи; оригинални са си по свой начин. И през ум не би ми минало да отчета разликата "къде" и "кога" в пасажите за Божието Царство. Приемам за много възможно ти да виждаш неща, които на мен ми убягват, и обратното.

И понеже усещам, че, ако напиша нов чаршаф по тази тема, егото ми пак ще заиграе и ще се опита да те изкара по-лош от мен, спирам да пиша, както отбелязах :) Напълно си прав, що се касае за злото, че доверието в Божия промисъл за съществуването на всеки човек е най-важното в случая. Просто на мен идеята за едно предвечно съществуване на съвършените души заедно с божественото ми дава още по-силна увереност. Какво да правиш, лична прищявка!

Поздрави!

_________________
- Какво е щастие?
- Да си удовлетворен.
- Само това ли?
- И да бъдеш благодарен на Бог за всичко, което ти е дал.
- Само това ли?
- Да, само това. (Mitch Albom, Have a little faith)


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: за душата
МнениеПубликувано на: 09 Юни 2010 17:26 
Offline

Регистриран на: 08 Юни 2010 07:52
Мнения: 12
Здравейте ! Много интересна и полезна тема . Искам да ви предложа,да опитаме заедно да изучим естеството на човека . Ще започна с това,че човекът се състои от душа и тяло . Духът знаем,че е светлина,любов,мъдрост,сила / Божествена енергия/. Духът /дъхът/ ни е даден от Бога . Духът още е "живот". В сърцето се крият нашите мисли . Разума е от мозъка . Човек когато сам си говори /вътрешния глас/ търси съгласие между сърцето и мозъка/мислите и разума/. Ето,че човекът е едно сложно същество . От библията знаем,че душата е част от тялото , а духа идва от Бога и си отива при Бога /при определени условия/ . Духа дава живот на тялото и то става "жива"душа.Душата може да е мъртва или жива в два смисъла . Веднъж -заедно с тялото и втори -само вътрешния глас . Ето до тук знаем,че материята е оживена от Божествената енергия и тялото придобива общото название душа . И все пак НЕ може да се каже,че тяло+дух=душа . Тези три естества си взаимодействат както заедно така и поотделно . Бог Отец- душа / Бог Син - тяло / Бог Свети Дух-Божествена енергия / .


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 09 Юни 2010 18:05 
Offline

Регистриран на: 29 Ное 2006 00:33
Мнения: 150
Местоположение: София
Добре дошъл във форума, minkov! :)

Нарушавайки обета си за мълчание, искам да кажа, че много ми допадна твоето включване в темата. От собствен опит и изучаване на свещени писания аз също вече по-скоро клоня към това триделно разбиране - дух, душа, тяло. Но то все още не ми е много ЯСНО, затова и са ми интересни твоите мисли.

А сега ето и моите уточняващи (и повярвай, абсолютно добронамерени) въпроси към твоето мнение. Наистина ще ми бъде любопитно какво мислиш ти!

Първо, казвайки, че "разумът е от мозъка", ти имаш предвид, че разумът използва мозъка като физически носител, като невронна мрежа, през която преминава разумната енергия ИЛИ че разумът не може да съществува без мозък. Струва ми се, че по-скоро говориш за първото, нали?

Второ, говорейки за душата като "част от тялото", задвижвана от божествения дух (за да стане "жива"), какво смяташ, че е отношението между душата-егото и личността? Може ли според твоето разбиране да се каже, че духът (който изхожда и се завръща у Бог) е надличностен (в индуизма "безличностен" - погрешно разбирано според мен като "подличностен")?

И последно, съгласува ли се с твоето разбиране идеята, че душата (заедно с тялото) има своето начало във времето, а духът (който е изграден от мъдрост, светлина, любов и сила) принадлежи само и единствено на вечността?

Поздрави!

_________________
- Какво е щастие?
- Да си удовлетворен.
- Само това ли?
- И да бъдеш благодарен на Бог за всичко, което ти е дал.
- Само това ли?
- Да, само това. (Mitch Albom, Have a little faith)


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: за душата
МнениеПубликувано на: 09 Юни 2010 20:07 
Offline

Регистриран на: 08 Юни 2010 07:52
Мнения: 12
Здравей , Приятелю ! От Битие 2:7 разбираме,че душата се появява при създаването на Адам,но при Ева вече имаме пренасяне на качествата от Адам на Ева . Не се създава нова душа . Така е и при поколенията . Човека има ДНК както за материята така и за душата .Децата приемат образа на родителя,но и характера,също така и талант или дарба . По този път наследяват и грехове . За това не се чуди , защо има толкова болни деца . Пс.106-5,9 Тук разбираме,че душатае част от тялото . Йов 27:3 Тук разбираме,че дух и дъх са едно и също и са Божествена енергия даваща живот . Екл. 3:11 Мисълта е част от духа. Екл. 3:18 Вътрешния глас . В Мат. 6:21 Самият Христос разглежда тялото и душата като две отделни естества . В Екл. 4:3 разбираме,че няма прераждане . Цитати има достатъчно за всеки повод , но трябва да знаем, че библията не се тълкува само буквално, а и алегорично . Естествено има и други начини за тълкуване,но ние не сме евреи /казват,че има 77 начина за тълкуване / . Ще разгледам въпроса по задълбочено и пак ще пиша . Надявам се да съм полезен ? До скоро ! Бог да е с вас !


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re: за душата
МнениеПубликувано на: 10 Юни 2010 15:12 
Offline

Регистриран на: 21 Мар 2005 11:39
Мнения: 298
Местоположение: Брюксел
Здравей, minkov. Добре дошъл във форума!

Би ли дал кратко обяснение как разбираш пасажите, които си посочил? Аз например не бих могъл да направя съвсем същите изводи. Бих се съгласил например, че душата силно зависи от тялото, но не че е част от тялото. Не виждам връзката между мисъл и дух в Екл. 3:11 и между душа и тяло е Мат. 6:21. А какво точно имаш предвид под вътрешен глас?

Поздрави,

_________________
Ивайло Атанасов


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: за душата
МнениеПубликувано на: 10 Юни 2010 22:56 
Offline

Регистриран на: 08 Юни 2010 07:52
Мнения: 12
Здравейте ! Извинявам се ,че не уточних За Мат.6:21-Тук се казва,че от сърцето идват мислите /и не само тук / . По-нататък в 25-ти стих Христос ясно разграничава душа от тяло . И все пак в библията духът,душата и тялото се разглеждат както по отделно /като структорни елементи / така и заедно . Заедно съставят цялата човешка същност . За да го обясня подробно ще ми трябва малко време . Вътрешния глас : 1.Имаме пет сетива с които опознаваме околния свят /тялото / 2.Те предават импулси на сърцето /мислите/. От своя страна мислите ,чрез нервната система се предават на мозъка /разума /и там се обработват . Тук участват чувствата и волята/
душата/ . Проявяват се всики качества на духа /любов ,мъдрост,сила /. Точно тези проявления на качествата на духа предизвикват говорене на ум . Всеки нормален човек си говори сам със себе си . Пример : Отивам на изпит и ми се пада лесна тема ,веднага започвам да си говоря сам-" Ееее ,браво ! Взех изпита ! Все пак да не бързам . Чакай сега да се съсредоточа........" и т. н. Това говорене не е само мисъл,а обработена мисъл,което се случва с много бърза скорост . Взимам под внимание не само библията,но и медицината и психологията . Това е мое становище . Приемам критики,забележки и поправки . Стига да е в полза на темата . Искам да напомня,че душата,тялото и духа имат както отделни качества така и общи . Например:Любовта е чувство на духа,но омразата е чувство на трите естества взети заедно /общо / . Бог да ви пази !


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re: за душата
МнениеПубликувано на: 11 Юни 2010 08:39 
Offline
Аватар

Регистриран на: 21 Мар 2005 00:01
Мнения: 765
minkov, здравей и от мен! :)

Можеш ли да обясниш повече предните думи, които писа в постинг:

Цитат:
при Ева вече имаме пренасяне на качествата от Адам на Ева . Не се създава нова душа . Така е и при поколенията .
Човека има ДНК както за материята така и за душата


Правилно ли разбирам и последния ти постинг, че душата, тялото и духът са отделни, ясно изразени компоненти на човешката същност? Като че ли в предния постинг разбрах мнението ти, че душата е производна на духа или на тялото.

_________________
И името Му е: Чудесен, Съветник, Бог могъщ, Отец на вечността, Княз на мира


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: за душата
МнениеПубликувано на: 14 Юни 2010 13:22 
Offline

Регистриран на: 08 Юни 2010 07:52
Мнения: 12
Привет ! "И създаде Господ Бог човека от земна пръст и вдъхна в лицето му дихание за живот, и стана човекът жива душа ." Тук имаме всичко заложено . Бог можеше да вземе от Адам не рабро,а нещо друго . От науката знаем,че от ДНК / от косъм -например / на мамут искат да да въстановят вида . Бог взема един вид ДНК от Адам /там е заложен генотипа на човека / и Му остава да оформи женското тяло,което знаем , че е различно от мъжкото, но създадено за мъжа . Тъй като жената е създадена да е в помощ на мъжа ,той съответно е длъжен да я уважава и обича . Те вече са готови да се възпроизвеждат . За да има възпроизводство трябва да има физическо привличане /събуждане на тялото-страст/ . Това събуждане може да се предизвика от "дървото на познаване на добро и зло " В случая става въпрос ,че плодът ще зарази тялото както в нормалния живот се заразяваме от вируси и ползваме лекарства да се излекуваме . За да се излекуваме от заразата на тялото/която се предава по наследство /трябва да станем послушни на Бога . Иисус дойде да ни го обясни . Духът=на светлина ,душа=вътрешен живот,тяло=външен живот . По-рано разграничихме тялото от душата ,сега ще разграничим тялото от духа "...Боже на духовете и на всяка плът.."-Числа16:22 Знаем,че в библията за духове става въпрос : 1.Светият Дух 2.Божиите ангели 3.Нечестиви духове . 4.Човешки дух 5.Животински дух . Плътта : Битие 6:3 и много други цитати ни дават понятието плът като материята ни . За душата казахме,че е вътрешния живот на човека "...мъката на душата му..."- Бит.42:21 и т. н. Ето разграничихме трите естества човешки-дух,душа и тяло . Искам отново да кажа,че те както си имат отделен характер ,така и цялостен . Както Светата Троица е триединна с трите си ипостаси,така и човек е триединен с трите си естества . Нали сме подобие Божие . Това е от мен за сега . Бог да ви пази !


Върнете се в началото
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 55 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1, 2, 3, 4

Часовете са според зоната UTC + 2 часа


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 0 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Търсене:
Иди на:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group