Форум за християнския светоглед

дискусии по актуални и вечни въпроси
Дата и час: 21 Сеп 2019 17:24

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 7 мнения ] 
Автор Съобщение
МнениеПубликувано на: 16 Сеп 2010 16:10 
Offline

Регистриран на: 29 Апр 2010 23:45
Мнения: 188
Тук отдавна не е писано.Но ще питам,след като Бог е дух и несе променя,кой ще ми обясни следното:

В началото бе словото,то стана плът,после възкръсна и се взнесе в тяло нетленно отдясно на Отец.Да ама Исус казва-пипни /след като възкръсва/и виж дух меса има ли.Исус яде,говори,има ребра и рани след възкресението.

Тогава Бог променен ли е ,след като Исус е в нетленно тяло,което обаче не е дух-Исус го казва.Още ли е Дух,или не е само Дух?Променен ли е Бог,който не се променя.Дух ли е Бог,след възкресението? А и словото казва Исус е същия вчера днес и завинаги.Същия ли е?


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 20 Сеп 2010 09:11 
Offline
Аватар

Регистриран на: 21 Мар 2005 00:01
Мнения: 765
Здрасти, aabbaa! :)

Интересен въпрос поставяш, не съм се замислял аз самият досега за това.
Очевидно тялото на Исус се променя през земния Му живот. Също и въпросът е човек променя ли се по принцип или не? За мен също очевидният отговор е "ДА", човек се променя. А Исус е пълнокръвен човек. Както и Единият Бог в пълнота :)

Тези парадокси в Божията същност са нещо, което Го отличава от нас, които сме логични и подредени. Интересно ми е какво мислят по-богословите от нас за това, надявам се и другите форумци да споделят мислите си.

_________________
И името Му е: Чудесен, Съветник, Бог могъщ, Отец на вечността, Княз на мира


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 30 Сеп 2010 15:10 
Offline

Регистриран на: 21 Мар 2005 11:39
Мнения: 298
Местоположение: Брюксел
Да, въпросът е интересен...

А аз ще се опитам да избегна богословската му страна, защото мисля, че може да бъде поставен същият въпрос по-широко. Мисля, че въпросът дали Бог се променя не е тясно обвързан с въплъщението, възкресението и възнавянето на Исус Христос. Струва ми се, че нищо от същността на въпроса няма да се изгуби ако го поставим така:

Дали Бог е същият преди и след Сътворението? Бог променил ли се е от това, че е създал всичко, което е създал?

Ако бъркам, моля да ме поправи някой. (Може да пропускам целта.) Нямам за цел с тази нова формулировка да заобиколя неудобни въпроси, които произлизат от въплъщението на Исус Христос. Просто мисля, че зададено по този начин обхващам стария въпрос като по-частен, защото всяка Божия намеса в сътворения от Него свят можем също да я разглеждаме и като част от творческите Му действия.

Обаче, като задавам въпроса по този начин, парадоксът ми изглежда малко по-прозрачен. В какъв смисъл можем да говорим за "времето" преди Сътворението? Дали времето е нещо съвсем външно за Вселената? Дали тя е била създадена в рамкта на време, което си е цъкало преди и независимо от нея? Ако отговорим с "да" ще трябва да пренебрегнем Айнщайновата обща теория на относителността, която предполага, че времето е част от "тъканта" на Вселената. (Ето един пример, в който физиката помага на философията, а оттам косвено и на богословието.)

Така че, според мен няма да е лишено от здрав разум нито логически противоречиво ако позволим на този парадокс да си съществува. Разбираемо е, че в мисленето си не можем да избягаме от понятието за време и е разбираемо, че в такива понятия измерваме всяко нещо, което познаваме. Просто трябва извънинтуитивно да приемем, че Бог не е подчинен на същото това време, чийто създател е Той самият.

Може обаче у Бога да съществува някаква вътрешна характеристика, на която времето във Вселената е просто аналог или частично отражение. Тогава е приемливо да си мислим, че могат да съществуват някакви понятия според които Бог "се променя". По подобен начин човек може да си мисли, че планината се променя като тръгне да я изкачва - в подножието е широколистна, после иглолистна, след това идват храсти, мъхове, лишии, снежен пояс... Това можем да го допуснем, макар, че си е чиста спекулация. Нищо не знаем за това дали такава характеристика у Бога действително съществува.

Това, което според мен не можем да кажем и е вътрешно противоречиво е, че Бог в един момент е един, а в следващия е различен. Това би означавало да смалим Бога до нашите възприятия.

_________________
Ивайло Атанасов


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 01 Окт 2010 09:35 
Offline
Аватар

Регистриран на: 21 Мар 2005 00:01
Мнения: 765
Да, Иво, много проникновено разсъждение, личи си последователният ум на човека на науката :)

Много е вярно това, че Бог е извън времето, защото Той е създал Вселената, характеристика на която е времето. Ние опитваме винаги да мислим в границите на това време и това ни спъва да видим "отвъд".

И все пак въпросът-парадокс остава: дали част от Божията същност е била да бъде човек? Човека, който сам Бог е създал. Получава се рекурсивна концепция, която винаги сочи към безкрайността, първия братовчед на вечността.

Напълно разбирам защо богословите са най-склонните към еретизиране, да стигат до заключения и мисли, далеч от Божието слово. Опитвайки с мощта (слабостта) на своя интелект само да разкрият Божиите тайни, те стигат до противоречия и парадокси и се произнасят присъдата в своя полза и в Божий ущърб :)

_________________
И името Му е: Чудесен, Съветник, Бог могъщ, Отец на вечността, Княз на мира


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 01 Окт 2010 14:09 
Offline

Регистриран на: 21 Мар 2005 11:39
Мнения: 298
Местоположение: Брюксел
Това, което казвам от общи съображения, Павка, е че с Авраам е говорил същият този Бог, който вече е платил цената за осиновяване на човеците в Исус Христос 2500 по-късно. Или, че като се молим, ние общуваме с Бога, който вече е извоювал окончателната победа над смъртта и за когото битката при Армагедон е история (ако и да не е за нас).

Иначе, твоят въпрос, за това как е възможно въплъщението, си е наистина чисто богословски и аз ще продължа да го избягвам поради некомпетентност. Има там тънкости в използването на богословски термини като същност, природа и т.н., които не съм сигурен, че разбирам достатъчно...

Все пак, и теб може би не разбирам напълно. Защо ми се струва, че предполагаш, че Бог има в себе си човешки образ, вместо просто да приемем, че човек е създаден по Божи образ, както пише в Библията? Къде точно е парадоксът за теб?

_________________
Ивайло Атанасов


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 01 Окт 2010 18:14 
Offline

Регистриран на: 29 Апр 2010 23:45
Мнения: 188
Малахия 3:6 Греховете на народа
Защото, понеже Аз, Господ, не се изменям,
затова вие, Яковови деца, не загинахте.

И Исус е същия-се казва
Бог е Дух-също

Може ли да се разсъждава така: Бог на ниво вселена е Дух и е същия .
На ниво изкупление-се въплатява.
На ниво възкресение и възнесение- в тяло нетленно,което не е дух

Тоест,действайки на различни нива,се променя,заради изкуплението,но е същия на най високото ниво-Вседържател на цялата вселена.Но това са само догадки,без потвърждение от словото.


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 20 Окт 2010 16:30 
Offline
Аватар

Регистриран на: 21 Мар 2005 00:01
Мнения: 765
Извинявайте, приятели, не съм видял последните постинги от сума време.

aabbaa, идеята ти звучи интересно и може би е отговорът как Бог хем е различен в различните ситуации, хем не се променя.

Иво, проблемът за мен се състои в това: човек е направен по Божий образ, НО не е част от Бога. Т.е той е различна субстанция. Затова и в учението на Църквата се набляга толкова на това, че Исус е 100% човек, а не Бог (с божествена същност), който привидно е станал човек с човешка същност.

С две думи, ако разбирам правилно написаното от мен, човешката и божествената същност са различни, макар че едната прилича на другата както индигото копира машинописния текст. Това е догматът за несливане на двете природи в Исус - божествената и човешката, визирам точки 2. и 3. от изследването на божественото и човешко естество на Христос тук:

http://harta-bg.info/resources/papers/b ... ristos.pdf

(Четейки там, се замислих дали не изказвам еретична теза в духа на Несторианството, но вече не мога да определя със сигурност :) )

_________________
И името Му е: Чудесен, Съветник, Бог могъщ, Отец на вечността, Княз на мира


Върнете се в началото
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 7 мнения ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Търсене:
Иди на:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group