Форум за християнския светоглед

дискусии по актуални и вечни въпроси
Дата и час: 20 Юли 2019 09:53

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 37 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1, 2, 3
Автор Съобщение
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 07 Юни 2010 14:19 
Offline

Регистриран на: 29 Апр 2010 23:45
Мнения: 188
Йоан говори за Утешител-личност. Не утеха,или утешение. Утешителят,ТОЙ ще ......Винаги изхождам от факта ,че това е Божие слово. Не човеко-божие. Вземи математиката-най точната наука.Тя се базира на леми,които не се доказват. Лемата е твърдение ,БЕЗ доказателство. Теоремата се доказва. И математиката не е рухнала! За мен словотно е истината-лема,не го доказвам,че е божие. Словото да е рухнало?


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 07 Юни 2010 16:37 
Offline

Регистриран на: 21 Мар 2005 11:39
Мнения: 298
Местоположение: Брюксел
Poliandyr написа:
Учението за Св. Дух като Господ и отделно лице от Троицата трудно може да се открие толкова ясно в най-ранните и автентични новозаветни документи. И въобще оформянето на догмата за Троицата е един дълъг процес, случил се от трети век насетне в Църквата - процес, който има малко общо с учението на Исус. Ап. Павел, за когото споменавате, не е пряк очевидец на живота на Исус - получава видение на възкръсналия, нетленен и невидим за другите Христос. Как той вече си тълкува и обяснява впоследствие това видение е въпрос на едно вторично тълкуване и изследване.


Полиандър, посланията на ап. Павел са "автентични новозаветни документи"

Оформянето на доктрината за Троицата и цялото систематично богословие наистина е оформено 3-4 век, но това не означава, че не е присъствала във вярата на първите християни. Не бъркай двете неща. Оформена е на филосфски език, характерен за гръцката култура. Но всички доктрини се основават на Писанието, а Новият Завет е писан от съвременници на събитията. Т. е. оформянето на доктрините не е измисляне на нови идеи.

Ап. Павел е съвременник на събитията и учението му е съгласувано с това на другите апостоли (Галатяни 2:1-10). Ако намекваш, че всеки от библейските автори е имал свои си разбирания за християнската вяра, независими от другите, разрушаваш един от принципите на библейското богословие. Какъв е смисълът да се пита дали Св. Дух е личност ако не можем да се обосновем библейски? Цялата тази дискусия става безсмислена. Въпросът е не какво мисля аз или ти, а за какво са били съгласни апостолите и първите християнски водачи. Факт е, че те приемат павловите писания за канонични.

_________________
Ивайло Атанасов


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 09 Юни 2010 18:45 
Offline

Регистриран на: 29 Ное 2006 00:33
Мнения: 150
Местоположение: София
Прощавай, Иво! Чак сега забелязвам, че наистина съм се изразил погрешно. Не, не смятам, че посланията на Павел не са канонични или че не са автенитични християнски документи. Не смятам и че Бог не е Дух и че не е Господар на вселената. Просто исках да подчертая пак, че свещените писания, които са достигнали до нас, са писани от човешки индивидуалности и че е нормално да са пренесли нещо от духа на човешкото и на епохата. Може би си прав. Както съм казвал и друг път, подобни теми наистина са "безсмислени" до известна степен. Но истина е също така, че в началото на темата съм дал и библейска аргументация, в която се говори и за едни не чисто стриктно личностни (както ние разбираме личността) измерения на Св. Дух в библията. Аз, както съм писал и по-рано, напълно се съгласявам с теб, че библейските автори говорят за едно персонално водителство от Духа. Но това персонално водителство за мен по никакъв начин не означава, че сме схванали или опознали напълно същността на божествения Дух (която, пак казвам, е отвъд ограниченията на думите). Прощавай пак за лошия изказ в предния пост!

_________________
- Какво е щастие?
- Да си удовлетворен.
- Само това ли?
- И да бъдеш благодарен на Бог за всичко, което ти е дал.
- Само това ли?
- Да, само това. (Mitch Albom, Have a little faith)


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 10 Юни 2010 15:01 
Offline

Регистриран на: 21 Мар 2005 11:39
Мнения: 298
Местоположение: Брюксел
Полиандре, не твърдях, че темата е безсмислена. Казах, че би била безсмислена ако не можем да се аргументираме от Библията. Но аз мисля, че можем. Както самият ти каза, си дал библейски аргументи.

Сега може би разбирам. Искаш да кажеш, не че унението за Троицата не може да се открие в Новия завет, а че може да се открие, но трудно. Но какво е тогава възражението ти към aabbaa? Че пасажите, които цитира не са достатъчно ясни ли? Или, че са прекалено ясни? (Един вид, не би могло да е толкова лесно)

Да се върна пак а твоите аргументи. Подозирам, че не разбирам какво имаш предвид под "не чисто стриктно личностни (както ние разбираме личността) измерения на Св. Дух". За мен този израз е странен, в смисъл, че никога не бих го казал по този начин. Затова си мисля, че има нещо още, което не разбирам от твоите аргументи.

Така както аз виждам нещата, достатъчно е да се дадат примери, че Св. Дух има личностни характеристики. Фактът, че има места, откъдето това не е чак толкова очевидно, не е довод против това, че Св. Дух е личност. Важното е, че има пасажи, от които това става ясно.

_________________
Ивайло Атанасов


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 25 Ное 2010 07:25 
Offline

Регистриран на: 29 Апр 2010 23:45
Мнения: 188
Римляни 8:15 Защото не сте приели дух на робство, та пак да живеете в страх, а сте приели дух на осиновение, чрез който и викаме: Авва, Отче!
Духът на осиновяване,вика-авва-висша форма на доверие и синовна обич,затова ,вече не съм аавваа,а съм авва.


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 25 Ное 2010 09:47 
Offline
Аватар

Регистриран на: 21 Мар 2005 00:01
Мнения: 765
Предното име имаше ли също някакво специално значение? :)

_________________
И името Му е: Чудесен, Съветник, Бог могъщ, Отец на вечността, Княз на мира


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 24 Дек 2011 00:14 
Offline

Регистриран на: 18 Дек 2011 18:31
Мнения: 2
Poliandyr написа:
Защо Библията не ни говори директно за него като за личност със свой характер, както го прави за Христос и Бог-Отец?

Да, наистина, Библията не ни говори директно за Святия Дух като за Личност, но тя не говори директно и за Исус през времето на Стария завет. Богът се разкрива постепенно, през различните периоди с различните страни от Триединната Си Свръхличност. Богът на Авраам, Исаак и Яков се открива едва на Мойсей като Йехова, а по късно - като Исус Христос. А от един по-глобален мащаб можем да кажем, че в Стария завет Бог се открива предимно като Отец - Законодателя чрез закона - 10 морални заповеди, в Новия завет - предимно като Спасителя, Изкупителя Христос, а в последното време все по-ясно ще ни се открива и Третото Му Лице - Святият Дух, както е казано "в последните дни ще изливам Духа Си...", "И Духът и невястата, казват: Дойди!"/Откр. 22:17/


Върнете се в началото
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 37 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1, 2, 3

Часовете са според зоната UTC + 2 часа


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Търсене:
Иди на:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group