Форум за християнския светоглед

дискусии по актуални и вечни въпроси
Дата и час: 20 Юли 2019 09:38

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 79 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1, 2, 3, 4, 5, 6  Следваща
Автор Съобщение
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 17 Ное 2008 11:37 
Offline
Аватар

Регистриран на: 21 Мар 2005 00:01
Мнения: 765
Привет, Анди! Благославям Бога, че те е насочил към сегашната ти работа, където трябва да присъстваш на дълги и неизискващи пълното ти внимание конференции! :)
Това обогатява нас чрез включванията ти във форума, благодаря!

andynedelchev написа:
Така и не си спомням къде точно беше репликата ти за музиката, а не ми се иска да изчитам половината теми във форума, за да я намеря. Мисля, че сме наясно кой какво има предвид.

Като прочетох това, веднага ми хрумна един ред от евангелията:
Лука 11:9-10 написа:
търсете и ще намерите; хлопайте и ще ви се отвори, защото всеки, който търси, намира

По принцип смятам този начин на полушеговито, полуподигравателно цитиране на Библията обидно за Бога и за ценното Слово, което ни е дал, и се спирам, като ме напъне подобен пристъп на остроумие, но в случая ще го ползвам, с пълно уважение към Библията.

Ако ползвате не толкова добре популяризираната функционалност на сайта "Гугъл търсене в ХАРТА" (примерно от главната страница или в Читалня, търсенето по две-три думи дава отговор на въпроса ти: търсене по "музикално произведение" показа това мнение.

Мисля да включа гугъл търсенето и като опция на форумното вътрешно търсене, което не е толкова силно по принцип. Надявам се това да помогне при рефериране на стари постинги по по-лесен начин.

Относно въпроса на Камен, аз също го намирам за изключително интересен и важен преди започването на каквато и да е дискусия с който и да е човек по отношение на Библията. Моят отговор е, че предубежденията ни и предварителни нагласи (които обсъждате също тук) са в основата на тези кардинални разлики. Предварително създаденото мнение от най-често голословни твърдения, чути от друг човек и желанието да видим, каквото искаме да видим, в текста.

Тук може би заставам по-скоро на позицията, подкрепена от Анди, че в началото на всяко изучаване трябва да имаш някой, който да ти покаже как сам да направиш добър старт. Ако това е филм от серията "библейски фалшификации" или някой от клуба на ярките атеисти (игра на думи с the Brights), то посоката е вече "предубедена" и лесно може да се стигне до извода за тираничен диктатор, който избива деца.

Въпросът е как помагащият да не насади своите си предубеждения, а да помогне на прохождащия в книгата, темата или главата. Нямам отговор.

_________________
И името Му е: Чудесен, Съветник, Бог могъщ, Отец на вечността, Княз на мира


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 17 Ное 2008 13:43 
Offline

Регистриран на: 21 Дек 2005 17:07
Мнения: 226
След като писах вчера тук, в черквата проповедникът насочи към четене на Притчи, Еклезиаст, от свои личен пример как е стигнал до вярата като млад. И пак дискутирах с моя приятел, който казва приблизително пак: " Новият завет е ОК, но Стария- за боклука. " Пак му обясних, че не е чел "добрите места' и че ще му направя списък. Моя списък е тънък - става дума за места където недвусмислено изпъква "аксиалния" подход (от аксиална /осева епоха по Ясперс- започнала около 500г преди новата ера като реакция на агресивната войнственост - призив към съчувствие, любов към ближния, че даже и към неприятеля(при конфуций).
Не мога да кажа, ето от тук в библията всичко е "осево".
Осия(Хосеа) е "осев" или "аксиален"(звучи по научно), но след него поне географически(по страници) е Йоил, където пак е възмездително, пак от палешниците(плугове?) Бог призовава да се правят мечове (вместо обратното).
Заб. Аз не се притеснявам,ч е съм на възрастта на бащите Ви, моля и вие да не бива да се притеснявате. Мога да изляза веднага да играем футбол на улицата и имам син гимназист, това ме праща формално веднага като че съм 40-45. И като в онзи мръсен виц - оказа се че съм сбъркал, свиря пиано не от 55 а само от 52 години.
Поне духът е нетленен, нали. За тялото е по сложен и спорен въпроса - в каква форма възкръсва.


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 17 Ное 2008 14:03 
Offline
Аватар

Регистриран на: 21 Мар 2005 00:01
Мнения: 765
Камен Чернев написа:
За тялото е по сложен и спорен въпроса - в каква форма възкръсва.

Е как в каква форма - в материална и прославена! Това въобще не е на мястото си в тема "Трудни места в Библията" :)

Камене, радвам се, че нямаш против общуването без значение на годините, иначе си прав - аз съм на 31, а баща ми на 61 години.

А мечовете, освен че се ползват за нападение, могат да се ползват и за защита. В случая в пасажа от Йоил не разбирам напълно какво Бог казва, но като че ли войната там е някакъв символ на съден ден. С внимателно екзегетическо проучване може да се вникне добре в смисъла му. Съжалявам, че самият аз не познавам добре книгата на пророк Йоил.

_________________
И името Му е: Чудесен, Съветник, Бог могъщ, Отец на вечността, Княз на мира


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 17 Ное 2008 17:30 
Offline

Регистриран на: 21 Дек 2005 17:07
Мнения: 226
Цитат:
С внимателно екзегетическо проучване може да се вникне добре в смисъла му.

Лошото е, че без такова проучване на тепсия и за лаика не е лесно смилаемо и приемливо. Аиначе по "партийна" линия ако издигнем лозунга "Библията е свещена", тогава е лесно , не търсим кусури от съвременна гледна точка.
И въобще каква част от Библията(Стария Завет( активно с ечете по черквите и в общностите извън академичния интерес към нея?
(и моя син е 31)


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 17 Ное 2008 17:42 
Offline
Аватар

Регистриран на: 21 Мар 2005 00:01
Мнения: 765
Камен Чернев написа:
Цитат:
И въобще каква част от Библията(Стария Завет( активно с ечете по черквите и в общностите извън академичния интерес към нея?

Не става въпрос за сляпо следване на "партийна линия" (аналогията е много уместна за сляпо доверяване на нещо кухо и човешко погрешно), а за доверяване в нещо на иначе постигнатото по друг път познаване на добрия и справедлив Бог. Да, отново става дума за вяра/доверие, но в този случай в Някого, Който е достоен за това доверие.

Доколкото знам, в Православната литургична година всеки ден се чете част от Библията и за цялата година се изчита всичко с изключение на Откровение (за неканоничните книги на Стария завет не знам и в католическите служби не знам как е).

Така че се чете и Йоил, и Съдии, и Изход, така са счели отците на Църквата още едно време, че това е полезно и вдъхновено от Бога, за полза на всички.
И предполагам хората на службата не са ужасени от жестокостта, а респектирани от Живия Бог, в чиито ръце е страшно да попадне човек, когато решава да е Негов противник, според апостола в Новия завет.

_________________
И името Му е: Чудесен, Съветник, Бог могъщ, Отец на вечността, Княз на мира


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 18 Ное 2008 13:55 
Offline

Регистриран на: 21 Дек 2005 17:07
Мнения: 226
За Йоил - не знам дали с естига в четенето и до него. библията както знаем е дебела книга. а неделните проповеди са в православната църква(където ходя) 10 минути предино евангелието. ако през седмицата нещо се чете на вечерня или сутрин - незнам, но там няма никой посетител. Та е невъзможно за 52 седмици даже и да се докосне съществена част от Стария завет.
По въпроса за заплахата, например, от попадане в Ада- какво е с тановището на вашата деноминация , защото праволсавната е , че ад има и да му мислим. аз, се оказва , че съм еретик Оригенист, който смята че всемилостивият Бог накрая всички в рая ще ги върне, ако въобще са сложени някъде даси "помислят" какви са ги вършили в земния си живот. англиканската черква е отхвърлила доктрината за Ада.
от друга страна както подчертава хубаво К.С.Люис ако имаме само този живот това би ни направило морално без-отговорни. (Извинения за излизане извън темата).


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 18 Ное 2008 15:40 
Offline
Аватар

Регистриран на: 21 Мар 2005 00:01
Мнения: 765
Под литургична година имах предвид текстовете, които се четат по време на литургията, в проповедта се ползва допълнително някой текст. Но пеейки (или както се произнасят точно), се четат текстове всеки ден от цялата Библия. Ако някой православен християнин чете и може да помогне с повече детайли, ще е най-ценно.

Не знам как да отговоря на въпроса как "моята деноминация" гледа на пъкъла. Моето виждане е, че по подобни въпроси Христовата Църква не може и не бива да има различия. Факт е, че Англиканската църква прави подобна стъпка (да се отрече наличието на пламъци в Пъкъла, доколкото разбирам от тази статия), но тази стъпка е неясна и с неясни последици. Не са дали ясно да се разбере какво смятат за бъдещето на хората без Бога, само че те "няма да бъдат измъчвани".

На мен също ми се струва интелектуално приемливо и желано от сърцето да съм привърженик на анихилационизма (окончателното унищожение на злите и нечестиви хора след Съдния ден), но Църквата от самото си създаване изповядва друго, свързано с тайната на спасението, че душата е безсмъртна и не може да бъде унищожена, оттам и вечното осъждение на отделяне от Бога, което явно не може да бъде нищо друго освен нетърпимо болезнено състояние.

Да, приятен и желан интелектуално е и Оригеновият универсализъм, но той отново противоречи на други основополагащи послания от Бога, а и, в крайна сметка, си е просто едно смело и развинтено предположение. Никъде Бог не е обещал, че ще го стори, нито е дал намек дори, можем само да предполагаме. В същото време имаме друго ясно послание и заповед, която да казваме на света, че вечното отделяне от Бога е ужасното, но справедливо наказание за душата, съгрешила пред Бога.

_________________
И името Му е: Чудесен, Съветник, Бог могъщ, Отец на вечността, Княз на мира


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 30 Ное 2008 17:57 
Offline
Аватар

Регистриран на: 21 Мар 2005 12:14
Мнения: 146
Местоположение: София
Доколкото съм запознат, в Православната литургия има канонизирани текстове за четене от целия Нов Завет (без Откровение) и от някои старозаветни книги. Пълният обем на Библията, разбира се, не е и не може да бъде покрит в богослуженията. Простата сметка показва, че цялата Библия може да се прочете за една година, ако всеки ден се четат приблизително 3 глави от Стария и по 1 - от Новия Завет. Покойната ми майка премина през цялата Библия на два пъти чрез подобна годишна схема. Като добавим и нуждата от вникване, метод за изучаване и тълкуване, един човешки живот може да се окаже и кратък.

Важното обаче е, че не е необходимо човек да бъде специалист по Библията и дори да я е изчел цялата, за да стане вярващ. Когато аз се обърнах към Христа, едва ли бях прочел и половината от Писанието; да не говорим, че не го четях особено систематично. Но основното послание на Благовестието беше стигнало до мен и Бог го внедряваше в сърцето ми, което ми носеше наистина неизказана радост. Приемах на доверие някои от тълкуванията на "авторитети" (по-старши от мен във вярата), но същевременно не спирах да изучавам Библията и да споделям наученото или въпросите си с други християни. Така с времето откривах нови и нови неща, на различни нива и в различни взаимовръзки. Понеже Божието слово е наистина неизследимо.

И все пак, понеже Благовестието е едно и в същността си не е сложно за разбиране, Библията ме връща отново и отново към него. Въпреки трудните си пасажи. В светлината на Благовестието всичко друго в нея е някаква подробност от пейзажа. Не е необходимо човек да познава и разбира всичко в природата, за да я обича и да вярва в реалността й, нали? Така е и с Писанието. Малко преди смъртта му запитали големия протестантски богослов Барт, изписал толкова томове доктринална литература, да каже каква е същината на неговата вяра с няколко прости думи. Той се замислил за малко и казал: "Всъщност всичко, в което вярвам, се съдържа в една детска песничка, която научих като съвсем малък: "Исус ме обича и отдаде Себе Си за мен". Какво бих могъл да добавя повече?"

_________________
Тодор Велчев, член на екипа на harta-bg.info


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 30 Ное 2008 18:36 
Offline
Аватар

Регистриран на: 21 Мар 2005 12:14
Мнения: 146
Местоположение: София
Камен Чернев написа:
По въпроса за заплахата, например, от попадане в Ада- какво е с тановището на вашата деноминация , защото праволсавната е , че ад има и да му мислим.


По въпроса за съществуването на Ада и че това е едно ужасно състояние всички християнски общности са единодушни. Единствено някои съвременни еретични или квази-еретични течения като Свидетелите на Йехова и Адвентистите от седмия ден отричат реалността на Ада - естествено, за да оправдаят погрешното си учение за Христос (в първия случай) и за човека (във втория). Използвам случая да обърна отново внимание, че християнското учение е една цялост и има за корен учението ЗА Христос. Ако някоя общност, дори по произход ортодоксално-християнска, започне да дава друг отговор на въпроса: "Кой е Исус Христос?", това рано или късно се отразява на другите й учения: за човека, за греха, за спасението, за църквата и т.н. Или, с други думи, когато се подмени основата, това автоматично води и до промяна в надстройката. (Малко марксистки се изразих, за което се извинявам :-) )

Учението за Ада не прави изключение. Ако Христос не е истински Спасител, а по-скоро "Учител по спасение", когото трябва да следваме и ще се спасим сами (както учат не малко еретични общности), то учението за Ада отпада по естествен път. Как може да съществува Ад, ако всеки човек се намира някъде по пътя на спасението си: по-назад или по-напред? И може ли да бъде осъден за неуспеха си по пътя на усъвършенстването и спасението? Не, в крайна сметка Бог би трябвало да оцени усилията му и да каже: "Добре, ти се потруди здраво; премина през доста падения и ставания; не стигна далеч, но понеже те обичам - приемам те в Рая." Или пък, както учат адвентистите, Бог в благостта Си няма да търпи "провалилите се" да се мъчат, а ще ги унищожи напълно ("анихилация" на душите). Защото вечността на мъките в Ада изглежда несъвместима с вечността на любовта Му.

Но ако Христос е истински Спасител и е такъв по силата на ужасната, необозримо висока цена, която е платил: собствената Си смърт, от това следват поне две основни истини относно Ада:

1) Никой и чрез никакви човешки усилия не може да се избави от Ада, щом е било НЕОБХОДИМО Самият Божий Син да умре.

2) Адските мъки на прокълнатите души са наистина невероятно ужасни, щом Божият Син е ПРИЕЛ Кръста за спасението на всички, които вярват и ще повярват в Него.

Ако няма Ад, тогава Христос е умрял напразно и вярата е излишна. Но ако Той е наистина Богочовек и е съединил в Себе Си божественото и човешкото, вечността и времето, то единственият начин да избегнем вечната си дезинтеграция и самота като личности (което всъщност е Адът) е да се съединим с Него чрез вяра и тогава Неговият Дух ще ни отведе във вечността. Нещо като сграбчване на единственото спасително въже над бездната на разпадащото се време и пространство (гибелта на грешния свят), което ще ни издигне в обновеното творение, нашето истинско Отечество.

_________________
Тодор Велчев, член на екипа на harta-bg.info


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 01 Дек 2008 13:59 
Offline

Регистриран на: 21 Дек 2005 17:07
Мнения: 226
Цитат:
Ако няма Ад, тогава Христос е умрял напразно и вярата е излишна.

Не е ли това прекалено обобщение на мисълта на ап. Павел от посланята му?
В евангелията пряко за Ада като че ли няма много писано, а още по-малко в думи на Иисус по повод на Ада. Искам дакажа като "доктрина'.
Накратко от това което казваш - с дела не може, може само ако хванеш спасителното въже. Иначе- смърт и Ад. В такива случи винаги си мисля за другите религии и за агностиците. Мисля,че сме обсъждали вече, ако не се лъжа: че има текстове християнски които казват,ч е ако си бил праведен и си вършел добро, нема да те хвърлят в ада, а минаваш в графата "изключения' - там са например гръцките философи идеалисти като платон.. това не е ли пка 'според делата' , юом специфично християнската вяра не им е присъща?


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 02 Дек 2008 21:08 
Offline

Регистриран на: 21 Мар 2005 11:39
Мнения: 298
Местоположение: Брюксел
Камен Чернев написа:
В евангелията пряко за Ада като че ли няма много писано...
... ако си бил праведен и си вършел добро, нема да те хвърлят в ада...


Здравей, Камене.

Бих могъл да се хвана за метафората на Тодор с въжето и да изкажа едно предположение защо в Евангелията не пише много за ада (макар, че обратно на това, което казваш, мисля че могат да се открият доста препратки към ада в думи на Исус). Предполагам, че не се пише много за ада, защото темата на Евангелията не е как ще ни "хвърлят" в него, а как да се измъкнем от там.

_________________
Ивайло Атанасов


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 02 Дек 2008 22:18 
Offline
Аватар

Регистриран на: 21 Мар 2005 12:14
Мнения: 146
Местоположение: София
Привет Камене!

Повдигаш важен доктринален въпрос и затова този път ще ти отговоря по-подробно :-)

Камен Чернев написа:
Не е ли това прекалено обобщение на мисълта на ап. Павел от посланията му?


Нищо не съм обобщавал, а цитирах почти буквално Павловата мисъл от 15 глава на Първото послание към коринтяните, където разсъждава за Възкресението:

"... ако Христос не е бил възкресен, суетна е вашата вяра; вие сте още в греховете си. Ако няма възкресение от мъртвите, тогава Исус е умрял напразно."

Апостолът буквално казва, че ако Исус е умрял напразно, то вярващите не са простени за греховете си. А ако не са простени, то попадат заедно с останалите под Божието осъждение, т.е. отиват в Ада. Да, някои и тогава са смятали, че няма Ад и това е насърчавало живот на разпуснатост и морална безотговорност:

"... Ако мъртвите не се възкресяват, "нека ядем и пием, защото утре ще умрем." (стих 32)

Български варианти на цитираната от Павел древна поговорка е: "Веднъж се живее" или "Това ще ти остане" (по отношение на приятни преживявания). Допълнени със знаменитото "Дяволът не е толкова черен". Трудно можеш да убедиш българина, че има Ад :-)

Камен Чернев написа:
В евангелията пряко за Ада като че ли няма много писано, а още по-малко в думи на Иисус по повод на Ада. Искам да кажа като "доктрина'.


Не знам какво разбираш под "доктрина" в случая, но Исус достатъчно ясно и категорично се е изказал по въпроса за Ада в Евангелията. Аргументира суровата борба със страстите и изкушения не на последното място с реалната алтернатива за вечното наказание:

" И ако те съблазни ръката ти, отсечи я...
И ако кракът ти те съблазни, отсечи го...
И ако окото ти те съблазни, извади го...
по-добре е за тебе да влезеш в живота недъгав, отколкото... да отидеш в Пъкъла, в неугасимия огън, където червеят им не умира и огънят не угасва
( Евангелие от Марк 9:43-48 )

(Относно метафорите на огъня и на червея те препращам отново към любимата ти книга на Луис "Проблемът болка", глава "Пъкълът" :-) )

Нещо повече, Исус обосновава нещо толкова фундаментално за цялата Библия като страха от Бога с алтернативата на Ада:

" А на вас, Моите приятели, казвам: Не се бойте от тези, които убиват тялото и след това не могат нищо повече да направят. Но ще ви предупредя от кого да се боите: бойте се от Онзи, Който, след като е убил, има власт да хвърля в Пъкъла. Да! Казвам ви, от Него да се боите. " (Лука 12:4,5)

Значи има и по-страшно нещо от това да бъдеш убит! Бог има властта СЛЕД СМЪРТТА да направи нещо по-ужасяващо - да каже на отхвърлилите Го:

"Идете си от Мене, вие, проклети, във вечния огън, приготвен за дявола и неговите ангели." (Матей 24:41)

Тук е важно да направим простото наблюдение, че според Исус Адът не е приготвен за хора! Бог не е отмъстителен сатрап, измислил специално и ужасно наказание за непокорните - по-скоро непокорните ще споделят, тъкмо поради закоравялото си непокорство, участта на дявола и неговите паднали ангели. Според мен това обезсилва твърденията на Бердяев и подобни нему мислители, че учението за Ада било разработено от църковните власти като израз на отмъстителност спрямо невярващите. Никой християнин, както и самият Бог, не може да се радва, че даден човек отива във вечната погибел на Ада. По-скоро, с дълбока въздишка, трябва да признаем правото му да "си отиде от Христа" ("Идете си от Мене, вие, проклети...") по пътя на този, на когото е служел съзнателно или несъзнателно. Пътя на Сатана, който отвежда в Ада.

Иначе съм напълно съгласен с Иво защо Евангелията са пестеливи откъм описания на Ада. Защото тяхното послание е за спасение, а не за осъждение. Но все пак, човек трябва да знае ОТ КАКВО се спасява - иначе ще бъде ли Благата вест въобще блага? ;-)

_________________
Тодор Велчев, член на екипа на harta-bg.info


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 03 Дек 2008 13:40 
Offline

Регистриран на: 21 Дек 2005 17:07
Мнения: 226
Убедителни аргументи, признавам. трябва по често да чета Новия завет. накратко от прочетено стигам до извода, че ад има за тези, които са приели че има и възкресение.
Но сам казваш, че може да има смърт без мисъл за ад и рай;" дай да живеем, този е дадения ни живот, друг не е сигурно че има". И пак посочвам проблема:
тези които живеят този единствен според тях живот , и го живеят почтено, без да вярват във възкресение , спасение и без страх от ада, асамо с някакъв вътрешен морален закон, з акойто не приемат че е от Бога, за тях - някое по-хладно предверие на ада ли е или мякакъв друг отделен "санаториум"?


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 03 Дек 2008 22:32 
Offline

Регистриран на: 29 Ное 2006 00:33
Мнения: 150
Местоположение: София
Здравейте!
Може би не е зле да се нахвърлят и още няколко аргумента по темата за Ада.

Първо, вземам повод от последните думи на Камен и се питам какво означава да живееш с мисълта за единия живот и да бъдеш почтен човек. И К.С.Луис се е питал същото, доколкото знам, в едно есе ("Човек или заек"). По мои наблюдения, от скромния ми двайсет и няколко годишен опит, такива усилия са обречени на провал (особено в днешния свят) - желанието да водиш "почтен" атеистичен живот най-често корабокрушира в някои от най-старите слабости на човечеството: алчност, разврат, власт. И все пак, нали ап. Павел е казал, че моралният закон е изписан в сърцата на някои съвестни езичници (някъде из посланието до Римляните), така че без съмнение да бъдеш съден "по делата си", както знаем и от Библията, може да означава и да се окажеш от добрите овце (Матей 25глава - те не знаят, че са правили доброто, което са правили, защото "ако на един от моите най-малки братя сте направили това, на Мене сте го направили"). Така че не мога да се съглася, че доктрината за Ада е просто формула.

После, не сме ли били всички ние също в плен на най-старите слабости на човечеството:аз, Тодор, Камен и др. Та нали и преди идването на Христос се е смятало, че всички хора (и то заслужено) са били духовно мъртви, че са били в Ада. Оттам и Библията (ап. Петър, ако не се лъжа) говори за слизането на Христос в Ада - Христос слиза, за да проповядва дори на духовете в Ада. Обърнете внимание и на Апокалипсиса - Бог до последно изчаква обръщането на грешниците, хвърля най-напред само трите звяра в езерото и чак когато вече всичко е ясно идва ред и на "тези, чиито имена не се намериха в книгата на Живота". Тук въобще не се опитвам да защитавам универсализма (защото той изхожда от погрешни предпоставки), още по-малко пък смятам, че трябва да правим компромиси със съвестта си, за да помогнем на грешниците да се обърнат (опазил ни Бог от такава проповед). Просто, както пише и Ивайло, Евангелието е благата вест за спасението, а Библията ни учи, че Бог е богат с милост.

Още нещо, Тодор цитира някои важни места от Ев. на Марк (гл. 9) за пъкъла и Ев. на Матей (гл.10) за страха от Бога. Според мен Христос все пак свързва отиването в Ада главно с две неща:1. вършенето на големи, смъртни грехове;сам Христос казва, че ВСЕКИ грях ще се прости на искащите да им бъде простено с ИЗКЛЮЧЕНИЕ на един (хулата срещу св.Дух - огромно зло, вършено по това време от фарисеите); а ап. Йоан, говорейки за това как любовта покрива много грехове, казва, че има грехове "не за смърт"; тук вече може би започваме да си мислим за универсализма, но Ев. от Матей(глава осемнайста) ни посочва също друг сигурен път към Ада - "който съблазни един от тези малките" (това трябва да са децата, които Го познаха с чистотата на сърцето си)2.нежеланието да се откажеш от нечестивия си живот, постоянстването в него дори и при вида на Бог - на такова нежелание НЕ се поддадоха св. Давид (извършил убийство и прелюбодейство преди да се покае) и ап. Павел (подвизавал се като гонител и убиец под името Савел).

Не съм съгласен с трактовката на проблема за страха от Бога у вярващите - просто не мога да се съглася с мнението на Тодор, че същността му е в страха от Ада. Причината е следната: в Притчи Соломонови страхът от Бога е дефиниран като нещо напълно различно. В глава 8 можем да прочетем: "Аз, мъдростта, обитавам с благоразумието и издирвам разсъдливо знание. Страхът от Господа е да се мрази злото. Аз мразя гордост и високомерие, и зъл път, и уста лъжлива. Мои са съветът и истинската мъдрост; аз съм разум, моя е силата" (стих 12-14). По-нататък в Притчите намираме нещо още по-необикновено: "В страха от Бога има силна увереност и Неговите синове ще имат прибежище" (гл. 14;стих 26).

Желая на всички ви да имате все така безценната увереност в Христос и да намирате винаги прибежище при Бог!
Поздрави!

Марто.


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 05 Дек 2008 23:01 
Offline
Аватар

Регистриран на: 21 Мар 2005 12:14
Мнения: 146
Местоположение: София
Темата стана много интересна и ще гледам да намеря в почивните дни време да се включа с по-подробен коментар. Сега попътно ще поправя само едно недоразумение:

'
Poliandyr написа:
Не съм съгласен с трактовката на проблема за страха от Бога у вярващите - просто не мога да се съглася с мнението на Тодор, че същността му е в страха от Ада.


Въобще не съм твърдял подобно нещо - вероятно Полиандър ме е разбрал погрешно поради телеграфния ми изказ. Страхът от Бога, разбира се, е нещо фундаментално, основа на правилното отношение към Него. Както всяко истинско отношение между личности, то не може се измерва с полза или вреда. С полза или вреда могат да се измерват само манипулативни отношения, например: подмазвам се на някого, за да получа с негова помощ някаква облага, или пък мълча малодушно пред безобразията на друг, за да не би да се скараме и той да ми навреди. В религията подобни подбуди стоят зад езическото мислене: човек манипулира боговете (чрез дарове, жертви, определени ритуали и т.н.), за да си осигури закрилата им или пък да им угоди и те да престанат да го мразят. В Библията - както в Стария, така и в Новия Завет, - не откриваме нищо подобно. От Бога трябва да се боим и Бога трябва да обичаме заради Самия Него, просто защото е единственият Бог. (Както е и при истинската любов между хората - обичам Другия заради самия него.)

Но тази единственост има и конкретно отношение към нашия живот: Бог е Единственият, Който дарява вечен живот, и Единственият, без Когото няма живот и човек отива към Ада. Това е едновременно велико, утешително, но и страшно. Без това съзнание не можеш да познаваш Бога. В цитирания от мен пасаж Исус полага основата на единствения здравословен страх: страхът да не погинеш като личност. (Това е Адът, нищо друго.) И тази основа е правилното отношение към Бога: с преклонение и страхопочитание. Така че връзката е тъкмо обратната на тази, която Полиандър е разбрал от думите ми: който се бои от Бога, ще знае колко ужасна алтернатива е да бъдеш без Него (в Ада). Понеже страхът от Бога предполага познаване на Бога и съответно разбиране какво означава да си отделен от Него.

Страхът от Ада обаче не може да породи от само себе си страх от Бога, без нужното знание и вяра. Съмнявам се, че такова чувство изобщо може да бъде реално, ако човек вече не е изминал определен духовен път към Христос. В най-добрия случай, може да произтича от някакви чисто литературни или карикатурни представи за Ада.

_________________
Тодор Велчев, член на екипа на harta-bg.info


Върнете се в началото
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 79 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1, 2, 3, 4, 5, 6  Следваща

Часовете са според зоната UTC + 2 часа


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 0 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Търсене:
Иди на:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group